ایران معین و آسماری غایبان بزرگ صنعت بیمه در تالار شیشه‌ای بورس

چابک‌آنلاین، بهاره تاجرباشی، درشرایط موجود برای تنوع بخشی به ترکیب صاحبان سهام و افزایش سرمایه مورد نیازشرکت  ها می توان ورود به بازار سرمایه را مد نظر قرارداد تا منابع مالی جدیدی از جانب سهامداران جدید وارد آن شرکت شود.

از طرفی با ورود شرکت ها به بازار سرمایه و تحت نظر قرارگرفتن توسط سازمان بورس وسهامداران جدیداحتمال  عدم شفافیت توسط شرکت ها به شدت کاهش می یابد.

شرکت های بیمه ای فعال درصنعت بیمه کشور هم از این قاعده مستثنا نبوده ودرحال حاضر ۳۱ شرکت بیمه ای فعال درکشور وجود دارد.

به جز دو موسسه بیمه متقابل (پی اند آی)و شرکت بیمه دولتی ایران، سهام ۲۵ شرکت بیمه ای  فعال درصنعت بیمه در بازار سرمایه عرضه شده است.

در این بین سهام سه شرکت بیمه امید، آسماری و ایران معین، تا این لحظه در بورس عرضه نشده است.

هرچندکه علی اکبر اکرامی مدیرعامل شرکت بیمه امید به تازگی به چابک‌آنلاین گفته که طبق برنامه پیش بینی شده امور مطالعاتی و تغییراساسنامه و مجمع فوق العاده شرکت برای ورود به بازار فرابورس برگزار خواهد شد که این امر نشان می دهدشرکت بیمه امید برنامه جدی برای  حضور در بازارسرمایه دارد.

اما تکلیف دو شرکت بیمه آسماری و ایران معین برای حضور در بازار سرمایه چه زمانی روشن خواهد شد؟

تا اینجا،حرکت جدی  از ناحیه این دوشرکت  برای حضور در بازار سرمایه مشاهده نشده که به نظر می رسددو شرکت مذکور انگیزه لازم را برای بورسی شدن نداشته اند.

اماآیا برخی شرکتها از بورسی شدن طفره می روند؟

فردین آقا بزرگی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک دی در گفت و گو با چابک‌آنلاین گفت: هر شرکتی اعم از خصوصی، دولتی یا نهادهای عمومی اگر دربورس یا فرابورس پذیرفته شوند هیچگونه منافاتی با عرضه سهام یا تکلیف عرضه سهام خود ندارد.

وی ادامه داد: نکته مهم در این امر به  سیاست سهامدار عمده هر شرکت مربوط بوده و اگر سهامدارعمده شرکتی تمایلی به عرضه سهام شرکت خود ندارد نمی شود اینطور برداشت کرد که به دنبال عدم شفافیت است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک دی تصریح کرد: بازار سرمایه فضای خوبی است که همه سهامداران عمده باید این وضعیت  را درک کرده و از فرصت های بازار استفاده کنند.

درحال حاضرسهامدار عمده شرکت بیمه ایران معین،شرکت دولتی بیمه ایران وسهامداران عمده شرکت بیمه آسماری هم، شرکت های کمک رسان ایران و تداوم هستی هستندکه به نظر می رسد تمایلی به عرضه سهام خود به بازار سرمایه ندارند.

این احتمال وجود دارد که عدم تمایل برخی شرکت ها برای ورود به بازار بورس و اوراق بهادار تنوع مالکیت است که سهامداران عمده تمایلی به تقسیم سود خود با سهامداران جدید ندارند.

نکته دیگرمی تواند به  کنترل شدید فعالیت  هر شرکتی از ناحیه بازرسان سازمان  بورس مربوط باشد.

محسن محمدی، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان درگفت و گو با چابک آنلاین گفت: یکی ازعوامل عدم عرضه سهام شرکت ها در بازار بورس این است که سهامداران عمده نیازی به تامین مالی از طریق بازار نداشته یا تمایلی به اینکه ترکیب سهامداری آنها بهم بخورد ندارند.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل عدم تمایل به حضوردر بازار سرمایه این است که برای حضور در این بازار باید یکسری قوانین و محدودیت های بالادستی مانند تغییر درترکیب هیئت مدیره یا ترکیب سهامدارن  یا اشکال در صورت های مالی باشد که به عنوان یک مانع قانونی جهت پذیرش جلوی پای این شرکت ها گذاشته می شود .

ورود هرشرکتی به بازار بورس مزایای بسیاری برای شرکت ها خواهد داشت که یکی ازمزیت های آن این است که  افزایش سرمایه شرکت بسیار ساده تر از حالتی است که شرکت ها خارج از بازار بورس هستند که باتوجه به سرمایه کم این دوشرکت بیمه ای یک امتیاز خوب برای آنها است.

از دیگر مزایا می توان به این موضوع اشاره کردکه ورود به بورس و عبور از فیلترهای کنترلی بورس موجب کسب اعتبار برای شرکتهای پذیرفته شده می شود که این امر می تواند یکسری منافع را برای این شرکتها فراهم کند.

باید دید که دو شرکت ایران معین و آسماری چه زمانی عزم خود را برای حضوردر تالارشیشه ای  جزم خواهندکرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top