بیمه تامین اجتماعی چیست ؟

خدمات بیمه تامین اجتماعی چیست و مبلغ آن چقدر است ؟

همه افراد جامعه با توجه به شغل و موقعیت خود می توانند برای دریافت خدمات بیمه تامین اجتماعی اقدام کنند. سازمان تامین اجتماعی همانند سازمان های بیمه ای دیگر افرادی را تحت شرایط خاصی به تکلف خود رد خواهند آورد. بیمه تامین اجتماعی دارای انواع مختلفی است. بیمه سازمان تامین اجتماعی یا اختیاری و یا اجباری است. در واقع بیمه مربوط به سازمان تامین اجتماعی به این صورت است که حقوق بیمه گذار را تضمین می کند. بر اساس قانون پس از بازنشستگی مستمری به بیمه گذار پرداخت شده و خدمات درمانی برای حمایت از حقوق وی به بیمه شده ارائه می شود.

بیمه تامین اجتماعی

تمامی افرادی که دارای بیمه هستند دفترچه تامین اجتماعی داده می شود و از امتیاز های مختلف آن بهره خواهند برد. بیمه تامین اجتماعی یکی از بیمه های معروف در ایران است که تقریبا چهل و دو میلیون نفر تحت پوشش این بیمه هستند. همچنین سه و نیم میلیون نفر بازنشسته این بیمه می باشند.بیمه تامین اجتماعی دارای انواع مختلفی است. بیمه خویش فرما که شامل بیمه اختیاری و بیمه کارفرمایان است همچنین بیمه اجباری و بیمه بیکاری انواع بیمه های تامین اجتماعی می باشند. این بیمه دارای مزایایی برای افراد تحت پوشش است.
  • حقوق بازنشستگی
  • استفاده از بیمه برای هزینه های درمانی
  • استفاده از بیمه در زمان از کار افتادگی
  • بهره از بیمه برای هزینه های کفن و دفن…….
از مزایای استفاده از این بیمه است. مزایای بیمه سازمان تامین اجتماعی می باشند.

خدمات بیمه تامین اجتماعی

خدمات بیمه تامین اجتماعی به دو صورت برای بیمه شدگان ارائه می شود. خدمات یا درمانی و یا غیر درمانی خواهند بود. می دانیم که بیمه تامین اجتماعی برای حمایت از کارمندان و کارگران است. دولت و کارفرما با همکاری یکدیگر خدمات را به افراد بیمه شده ارائه می دهند. سازمان بیمه با دریافت حق بیمه های کم به افراد خدمات ارائه می دهد و در آینده فرد را تحت حمایت خود قرار می دهد. پس از گذراندن دوره کار به صورت ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ساله فرد تا پایان عمر از مزیت مستمری و بیمه بازنشستگی استفاده خواهد کرد.پرداخت مستمری بهترین و مهم ترین خدمات بیمه تامین اجتماعی است که در صورت نقص عضو و یا از کارافتادگی به فرد بیمه شده پرداخت خواهد شد. خدمات درمانی نیز بخش دیگری از خدمات مهم ارائه شده توسط سازمان بیمه است. درمان و هزینه درمانی بیمه شده بر عهده این سازمان خواهد بود. مستمری به صورت ماهیانه و تا زمان حیات به فرد بیمه شده پرداخت می شود. محاسبه مستمری بیمه شدگان به این صورت است که میانگین دو سال آخر حق دریافتی خواهد بود. دفترچه درمان در مدت زمان دریافت مستمری و بازنشستگی قابل استفاده می باشد.

تعهدات بیمه تامین اجتماعی

تعهدات بیمه ای سازمان بیمه تامین اجتماعی در واقع حمایت هایی هستند که افراد تحت پوشش را شامل می شود. این حمایت ها شامل حمایت های درمانی و مقرری بیمه بیکاری و بازنشستگی می شوند. کمک هزینه ازدواج، هزینه کفن و دفن، هزینه سفر های درمانی، غرامت نقص عضو، از کار افتادگی کلی و مستمری بازماندگان نیز از حمایت های دیگر بیمه تامین اجتماعی می باشند.مستمری ماهیانه در دوران بازنشستگی و از کارافتادگی موقتی و یا همیشگی و پرداخت هزینه های درمانی از مهمترین حمایت ها و تعهدات بیمه تامین اجتماعی می باشند.

پوشش بیمه تامین اجتماعی

نیمی از جمعیت ایران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و این موضوع نشان از هدفمندی این بیمه و تحت پوشش قرار دادن کارگران و کارمندان است. پوشش این بیمه شامل بیمه نامه اختیاری و اجباری است. به این صورت که افراد با داشتن شرایط خاصی می توانند هر یک از بیمه نامه ها را به عنوان بیمه نامه انتخاب کنند. پوشش بیمه نامه خویش فرما تامین اجتماعی یکی از انواع پوشش های بیمه ای است که در آن اشخاص خود را بیمه می کنند. زمانی که این بیمه نامه برای فرد فعال می شود و فرد تحت پوشش این بیمه قرار می گیرد بیمه بیکاری به وی تعلق نخواهد گرفت.بیمه اجباری، بیمه تکمیلی، بیمه بیکاری، بیمه تکمیلی خانواده و بیمه تکمیلی انفرادی نیز از دیگر بیمه نامه هایی هستند که افراد تحت پوشش آن ها قرار می گیرند. به طور کلی بیمه نامه بیمه تامین اجتماعی به دو بیمه اختیاری و اجباری تقسیم می شود.قیمت بیمه تامین اجتماعی

سوابق بیمه تامین اجتماعی

حق بیمه ای که در طی مدت زمان مشخصی به سازمان بیمه تامین اجتماعی توسط بیمه شده پرداخت شده است را سابقه بیمه گفته می گویند. حق بیمه ای که فرد بیمه شده پرداخت می کند به عنوان سابقه بیمه فرد در نظر گرفته می شود. افراد در شرایط های مختلفی ممکن است به اطلاعات و سوابق بیمه ای خود نیاز پیدا کنند. از این رو لازم است تا با نحوه استعلام سوابق بیمه آشنا شویم. در ذیل متن به این موضوع خواهیم پرداخت. هر کارفرما و کارگری درصد تعیین شده ای را به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند.پرداخت های بیمه ای به صورت ماهیانه می باشد. افراد می توانند سوابق بیمه ای خود را در شعبه یا کارگزاری که آخرین پرداختی خود را انجام داده است جمع آوری کند. به طور کلی منظور از سابقه بیمه مدت زمانی می باشد که فرد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده است. مدت زمانی که کارفرما و یا خود فرد اقدام به پرداخت های به موقع بیمه سازمان تامین اجتماعی کرده اند به عنوان سابقه بیمه آنها محسوب می شود. روش های مختلفی برای استعلام و اطلاع از سابقه بیمه وجود دارند. هر یک از این روش ها بنا بر شرایط افراد برای راحتی کار آنها در نظر گرفته شده است.

استعلام بیمه تامین اجتماعی

برای دریافت یا استعلام سوابق بیمه تامین اجتماعی می توان از راه های مختلفی استفاده کرد. راه حل اول و ساده وارد شدن به وب سایت سازمان بیمه تامین اجتماعی می باشد. کد ملی و گذر واژه اطلاعات برای دریافت سوابق نیاز می باشند.
  • در صفحه اصلی وب سایت وارد قسمت بیمه شدگان شده و کد های فوق را وارد می کنید. لازم به ذکر است فرد بایستی دارای گذر واژه باشد تا بتواند وارد بخش سوابق بیمه خود شود. راه حل بعدی و بسیار ساده مراجعه حضوری به شعب این سازمان در شهر و محل زندگی خود است.
  • روش بعدی نیز استفاده از اپلیکیشن تامین اجتماعی من است. پس از نصب این اپلیکیشن می توان سوابق بیمه ای خود و سایر موارد مهم را مشاهده کرد. البته راه حلی بسیار ساده برای دیدن سوابق بیمه سازمان تامین اجتماعی استفاده از کد دستوری اپراتور سیم کارت خود است.
  • می توان از کد ملی و کد ussd در تلفن همراه استفاده کرد. تمامی شرکت ها برای دریافت سوابق بیمه، بیمه شدگان این خدمات را در اختیار آنها قرار می دهند. شرکت همراه اول و ایرانسل و حتی رایتل برای ارائه خدمات سوابق تامین اجتماعی کد دستوری مشخصی را برای مشترکین خود ارائه داده اند.
  • شرکت همراه اول کد دستوری #۱۴۲* و شرکت ایرانسل #۱۴۲۰*۴* و رایتل نیز کد دستوری ایرانسل را برای مشترکین ارائه داده اند. پس از آنکه کد دستوری مربوط به سیم کارت خود وارد شود با گزینه های روبه روبه خواهیم شد.
  • بایستی گزینه تامین اجتماعی را وارد کرد و گزینه سند را لمس نمود. سپس دوباره تصویر بر روی تلفن همراه نمایش داده می شود و برای دریافت سوابق گزینه آخرین سابقه را وارد کرد. سپس به وارد کردن کد ملی نیاز است. سپس سوابق بیمه تامین اجتماعی برای فرد بدون هیچ مشکلی ارسال می شود.
استعلام بیمه تامین اجتماعی

ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی شرایطی لازم است. شرایط سازمان بیمه برای ثبت نام دارای موارد مهم و کلیدی است. این شرایط با توجه به نوع شغل، نوع بیمه و میزان و مبلغ بیمه متفاوت خواهد بود. پس گروه های مختلف تحت پوشش برای داشتن بیمه تامین اجتماعی شرایطی را داشته اند.

شرایط ثبت نامه سازمان تامین اجتماعی کارگران توسط کارفرما

بیمه تامین اجتماعی از بیمه اجباری است. برای این کار لازم است تا کارفرما لیست کاملی از نیرو های شاغل خود را به بیمه معرفی کند. پس از دریافت مدارک و معاینات پزشکی سابقه بیمه برای کارگران در نظر گرفته خواهد شد. پس از دریافت دفترچه بیمه شدگان می توانند از خدمات درمانی استفاده کنند.شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی اختیاری

شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی اختیاری

  • افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند می توانند از این نوع بیمه استفاده کنند. استفاده از آن دارای شرایطی خاص است.
  • سن کمتر از ۵۰ سال
  • کارت پایان خدمت
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • احراز هویت و پر کردن فرم های مربوطه
  • سه قطعه عکس پرسنلی
  • تکمیل فرم درخواست بیمه
پس از تهیه مدارک با توجه به گستردگی جمعیت تحت پوشش و ارائه خدمات بهتر به مراجعین کارگزاری هایی در شهر های مختلف تاسیس شده اند. افراد با مراجعه به این کارگزاری می توانند اقدامات اولیه ثبت نام را انجام دهند.در مراکز کارگزاری فرم ثبت نام برای تشکیل پرونده به آنان داده می شود.لازم است نه ماه از قطع بیمه قبلی گذشته باشد و بعد برای ثبت نام اقدام کرد.همچنین بایستی فرد یک سال پرداخت بیمه به صورت پیوسته داشته باشد.احراز هویت و ثبت درخواست مراحل بعدی ثبت نام می باشند. سابقه بیمه شما، همان روز مراجعه در نظر گرفته می شود.

بیمه اختیاری چیست؟

یکی از مهم ترین بیمه نامه ها بیمه تامین اجتماعی اختیاری است. این بیمه در واقع برای افرادی مناسب است که تحت پوشش هیچ بیمه نامه ای نیستند. افراد برای حمایت از آینده مالی خود تصمیم به دریافت بیمه نامه می گیرند. به همین دلیل بیمه اختیاری برای این افراد بهترین حالت است. بیمه اجباری به طور معمول برای افرادی است که تحت حمایت کارفرمایان هستند. اما بیمه اختیاری برای افرادی مناسب است که کارفرما نداشته و مشمول بیمه اجباری نمی شوند. افرادی که بیمه خویش فرما یا اختیاری را برای خود فعال می کنند تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و برای خودشان کار می کنند.در بیمه اجباری بیمه بیکاری به افراد تعلق می گیرد و زمانی که تحت شرایط خاصی از کار بیکار شوند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند. اما بیمه اختیاری اینگونه نیست و افراد تحت پوشش مشمول بیمه بیکاری قرار نخواهند گرفت. هزینه درمان برای افراد تحت پوشش بیمه اختیاری کاملا رایگان نیست و حدود ۱۰ درصد از هزینه ها باید توسط افراد تحت پوشش پرداخت شود. این افراد می توانند مستمری بازنشستگی، هزینه کفن و دفن و یا کمک هزینه ازدواج دریافت کنند. همچنین فوت یا از کار افتادگی خدمات درمانی و غرامت دستمزد ایام بارداری و بیماری نیز شامل افراد بیمه شده بیمه نامه اختیاری می شوند.بیمه اختیاری

مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی

مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با استفاده از درگاه های مختلف که در متن فوق، ذکر شدند بستگی به شرایطی است. لازم به ذکر است برای وارد کردن کد USSD بایستی شماره تلفن همراه بیمه شده متعلق به خود شخص باشد. در صورتی که شماره تلفن همراه وارد شده متعلق به شخص نباشد، بیمه شده می تواند با اصل کارت ملی و شناسنامه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی برای فعال سازی حساب کاربری خود مراجعه نماید. مشاهده سوابق بیمه از طریق اپلیکیشن به این صورت است که فرد باید نام کاربری و گذرواژه خود را وارد نماید.به هر حال برای دریافت و مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی بایستی اطلاعات خود را به صورت دقیق و درست وارد نمود. در غیر این صورت مسئولیت وارد کردن اطلاعات اشتباه بر عهده کاربر می باشد. در صورتی که بیمه شده برای مشاهده سوابق بیمه ای خود نتواند از طریق وب سایت اقدام کند باید از طریق کارگزاری ها پیگیر شود. لازم به ذکر است که برای فعال سازی حساب کاربری با مدارک هویتی خود می توان به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کرد. مورد مهم برای تعیین گذرواژه که برای بسیاری از افراد دردسر ساز شده است عدم قبول گذرواژه در وب سایت تامین اجتماعی می باشد.بایستی صفحه کلید به زبان انگلیسی باشد، فرمت جهت ثبت گذرواژه انگلیسی است. همچنین باید با گذرواژه با یک حرف لاتین آغاز شود. حداقل یک حرف بزرگ، یک حرف کوچک و یک عدد باشد. نباید از نام و نام خانوادگی و کد ملی برای گذرواژه استفاده کرد. همچنین نباید از ۸ کاراکتر کمتر باشد. مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی 

بیمه بیکاری

بیمه بیکاری یکی از انواع بیمه تامین اجتماعی است که زیر مجموعه بیمه اجباری محسوب می شود. همه کارمندانی که بیمه تامین اجتماعی دارند از طرف کارفرمای خود مشمول بیمه بیکاری قرار می گیرند. این بیمه برای زمان بیکاری و نداشتن شغل استفاده می شود.بیمه بیکاری تحت شرایطی به افراد تعلق می گیرد. این بیمه به افرادی تعلق می گیرد که سابقه پوشش بیمه را داشته باشند. همچنین از دست دادن شغل به صورت غیر ارادی باشد و به دلیل شرایطی شغل خود را از دست داده باشند. در ادامه با شرایط دریافت بیمه بیکاری آشنا خواهیم شد.بیمه بیکاری

شرایط دریافت بیمه بیکاری

بر اساس قوانین بیمه تامین اجتماعی اگر بیمه گذار به دلیل تغییر در ساختار اقتصادی محل کار و بنا به تشخیص وزارت خانه مربوطه، همچنین تایید شورای عالی کار شغل خود را از دست بدهد بیکار محسوب می شود. بیکاری بیمه شده موقت می باشد.لازم به ذکر است که این قانون برای بیمه شدگانی است که شغل را به دلیل زلزله، جنگ و حوادث های غیر مترقبه دیگر از دست بدهند. زمانی فرد بیکار می شود بیکاری ارادی و غیر ارادی او در تشخیص کمیته متشکل از نمایندگان سازمان تامین اجتماعی اداره کار است. برای دریافت مستمری بیمه بیکاری بایستی حداکثر ۳۰ روز از تاریخ بیکار شدن گذشته باشد و این موضوع را به واحد های کار و رفاه تامین اجتماعی اطلاع داد. اما شرایط دریافت بیمه بیکاری به قرار زیر می باشند؛
  • بیمه مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد.
  • مستمری بگیر از کار افتاده و یا بازنشسته نباشد.
  • تبعه کشور های دیگر نباشد.
  • کارفرما دارای شغل آزاد یا بیمه شده اختیاری نباشد.
  • پیش از بیکاری حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
  • یک سال قرارداد با پرداخت حق بیمه داشته باشد.
  • به صورت غیر ارادی از کار اخراج نشده باشد.
  • بیکاری خود را تا ۳۰ روز بعد از اخراج به اداره کار اعلام نماید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری از بیمه تامین اجتماعی بایستی مدارکی را به واحد های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه داد. مدارک مورد نیاز به شرح زیر می باشند:
  • اصل و کپی قرارداد یکسال آخر کار یا رای صادر شده
  • اصل و کپی مدارک تحصیلی یا مدرک فنی
  • عکس ۳.۴ تعداد ۴ قطعه
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • نامه عدم نیاز کارفرما
  • پوشه روغنی یک عدد
خدمات بیمه تامین اجتماعی

قیمت بیمه تامین اجتماعی

قیمت بیمه تامین اجتماعی با توجه به نوع بیمه نامه و تعرفه های سال جدید متفاوت خواهد بود. حق بیمه نامه ۳۰ درصد برای بیمه شده ها می باشد که ۲۳ درصد آن را کارفرما و ۷ درصد آن را خود بیمه شده پرداخت می نماید. هر یک از بیمه های اختیاری و اجباری طبق تعرفه های سازمان بیمه تامین اجتماعی  هر سال مشخص خواهند شد.قیمت بیمه تامین اجتماعی اختیاریقیمت بیمه تامین اجتماعی اختیاریقیمت بیمه تامین اجتماعی به صورت ماهیانه حق بیمه توسط کارفرما و کارگر پرداخت می شود. قیمت بیمه تامین اجتماعی بر اساس حق مسکن، بن کارگری و بر اساس تعداد روز های کارکرد کارگر تعیین می شود. طبق آخرین تغییرات محاسبه قیمت بیمه تامین اجتماعی ۳۰ درصد از دستمزد بیمه شده می باشد. ۷ درصد از این ۳۰ درصد توسط کارگزار و ۲۳ درصد مابقی توسط کارگر پرداخت می شود.سازمان بیمه تامین اجتماعی با هدف تحت پوشش قرار دادن بسیاری از افراد اقدام به ارائه بیمه کرده است. کارفرمایان بر اساس قیمت بیمه تامین اجتماعی در هر سال این بیمه نامه را خریداری می کنند. مسلما قیمت بیمه نامه در هر سال متفاوت با سال قبل خواهد بود. میزان مبلغ بیمه نامه با استفاده از نرخ بیمه و فرمول معین از سوی سازمان تامین اجتماعی اعلام می شود. افرادی که به صورت آزاد و غیر آزاد جزو بیمه شدگان هستند بایستی بر اساس قیمت بیمه تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی حق بیمه را پرداخت نمایند.بر اساس عوامل مختلفی قیمت بیمه تامین اجتماعی تعین می شود. این حق همه کارفرمایان و کارگران است تا از وجوه پرداختی حق بیمه هر ساله مطلع شوند. لازم به ذکر است که قیمت بیمه تامین اجتماعی بر اساس تعداد روز های هر ماه متفاوت است. شش ماهه اول سال ۳۱ روز می باشند و ۶ ماه دوم سال ۳۰ روزه هستند.اما فرمول محاسبه مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی به این صورت است.( تعداد روز های کارکرد × پایه حقوق روزانه ) + حق مسکن + بن کارگری ) × ۳۰ درصد= ؟حاصل به دست آمده باید تقسیم بر ۱۰۰ شود.برای محاسبه حق بیمه کارگر باید عدد ۷ را در حاصل به دست آمده ضرب کرد و حاصل را بر عدد ۱۰۰ تقسیم نمود. برای محاسبه حق بیمه قابل پرداخت کارفرما نیز باید به جای عدد ۷ عدد ۲۳ را ضرب کرد.همانطور که گفته شد روز های کارکرد بستگی به تعداد روز های ماه دارد. پایه حقوق روزانه همان میزان حقوقی است که توسط کارفرما به صورت روزانه به کارگر پرداخت می شود. حق مسکن نیز هر ساله توسط دولت تعیین می شود. همچنین بن کارگری هر ساله تعیین خواهد شد.

قیمت بیمه تامین اجتماعی اختیاری

هر یک از انواع بیمه نامه های بیمه تامین اجتماعی دارای قیمت مشخصی هستند. قیمت بیمه اختیاری نیز بر اساس قوانینی مشخص می شود. دریافت این بیمه نامه لازمه برخی از شرایط است. شرایط لازم برای دریافت این بیمه نامه از بیمه تامین اجتماعی به قرار زیر است؛اولین شرط پوشش بیمه تامین اجتماعی این است که افراد باید تحت پوشش و تکلف هیچ بیمه نامه ای نباشند. همچنین این افراد باید دارای سن کمتر از ۵۰ سال باشند. البته این شرایط سنی برای افرادی که دارای سابقه ۱۰ سال پرداخت حق بیمه باشند الزام نمی باشد. افرادی که دارای سن بیشتر از ۵۵ سال باشند بایستی مازاد سن خود را حق بیمه پرداخت کند. افراد تا سه بار می توانند قرارداد بیمه نامه اختیاری را تا سه بار دریافت کنند.مدارک افراد باید درست و کامل باشد در غیر این صورت بیمه نامه قطع خواهد شد. مدارک مورد نیاز اصل شناسنامه متقاضی، کپی تمامی صفحات، اصل کارت ملی، ارائه کپی از رو و پشت کارت ملی، کارت پایان خدمت برای آقایان و ارائه ۵ قطعه عکس ۳.۴ برای تقاضای بیمه اختیاری می باشند. در سال های اخیر حق بیمه نامه ها تفاوت های زیادی داشته است. طبق قانون قیمت و یا حق بیمه نامه بیمه اختیاری به این صورت است که افراد ۲۷ درصد از حقوق سالیانه خود را به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند. دولت نیز ۳ درصد از حق بیمه را پرداخت می کند. مبنای محاسبه بیمه حداقل و حداکثر دستمزد سالیانه فرد می باشد. تعرفه مشخص شده باید ۱۰۰ درصد پرداخت شود.

شرایط بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی

  • کارگران و کارمندان طبق قانون کار بعد از سن مشخصی بازنشسته می شوند. بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که افراد تحت تکفل خود در دوران بازنشستگی مستمری ماهیانه دریافت می کنند. این مستمری تا پایان عمر ادامه دارد.
  • طبق ماده دو قانون تامین اجتماعی بازنشستگی به معنی عدم اشتغال افراد بیمه شده به دلیل رسیدن به سن قانونی و مشخص بازنشستگی است. زنان با رسیدن به سن ۶۰ و زنان با رسیدن به سن ۵۵ سالگی بازنشسته می شوند البته در صورتی که سابقه پرداخت ۲۰ سال حق بیمه داشته باشند.
  • افرادی که کمتر از سن مذکور داشته باشند ولی سابقه آنها در پرداخت حق بیمه سی سال باشد کمتر از سن فوق بازنشسته می شوند. برای مشاغل سخت مانند کار در معدن این سن کمتر خواهد بود. البته سن ۵۵ و ۶۰ سالگی به تقاضای افراد و کارفرمایان تا ۵ سال قابل تمدید می باشد.
  • مردانی که در مشاغل خود آسیب می بینند می توانند زودتر از موعد مقرر و زودتر از ۲۰ سال بازنشسته شد. مردان جانباز و یا ایثارگر در سال ۲۰ فعالیت خود بازنشسته می شوند. در حالت کلی تمامی مردان بدون داشتن هیچ شرایطی با داشتن ۳۵ سال سابقه کاری بازنشسته تامین اجتماعی می شوند. زنان نیز با ۲۵ سال سابقه و همچنین با داشتن ۵۵ سال سن بازنشسته خواهند شد.
  • زنان با حقوق ۲۵ روزه بازنشسته می شوند.

شرایط دریافت بازنشستگی

نحوه محاسبه دریافت مستمری دوران بازنشستگی به این صورت است که یک سی ام متوسط دستمزد فرد تحت پوشش بیمه در سنوات پرداخت حق بیمه ( تعداد سالهایی که حق بیمه پرداخت شده است حداکثر ۳۵ سال مورد قبول است) ضرب می شود.

نرخ بیمه آزاد و اختیاری افراد شاغل چقدر است؟

به طور کلی مبلغ بیمه آزاد و اختیاری افراد شاغل از سوی سازمان وزارت کار بر اساس حقوق دریافتی افراد تعیین می شود. به طور کلی حق بیمه اختیاری و بیمه کارگری(افراد تحت پوشش بیمه کارفرما) متفاوت است.در ادامه مطلب حق بیمه کارگر و افراد شاغل و کارفرما را بر اساس ماه های ۳۰ و ۳۱ روزه محاسبه خواهیم کرد:برای ماه ۳۱ روزه:حق بیمه سهم کارفرما  ۱۳،۳۸۳،۷۸۳حق بیمه سهم کارگر   ۴،۰۷۳،۳۵۳مبلغ کل حق بیمه   ۱۷،۴۵۷،۲۲۵برای ماه ۳۰ روزهحق بیمه سهم کارفرما  ۱۳،۰۶۳،۴۲۵حق بیمه سهم کارگر   ۳،۹۷۵،۸۲۵مبلغ کل حق بیمه  ۱۷،۰۳۹،۲۵۰

 جمع بندی

سازمان بیمه تامین اجتماعی یکی از بیمه های فعال و مهم در کشور است که همه کارمندان و کارگران را تحت پوشش خود دارد. علاوه بر آنها شاغلین شغل آزاد و حتی خانم های خانه دار نیز می توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. البته که برای ثبت نام در این بیمه شرایطی نیاز است که باید با توجه به آن مدارک خود را تهیه و تقدیم کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی کرد. بیمه نامه تامین اجتماعی دارای انواع اختیاری و اجباری است که شرایط برای هر یک از بیمه نامه ها متفاوت خواهد بود. یکی از مهم ترین نوع بیمه نامه بیمه بیکاری است که برای افرادی که شغل خود را به دلیل قابل توجیه از دست داده اند مناسب است. افراد برای داشتن بیمه باید هر ماه حق بیمه پرداخت کنند و یا کارفرمایان این مهم را بر عهده می گیرند.بیمه تامین اجتماعی دارای مزایا و خدماتی است که در ذیل متن به آنها اشاره شد. به هر حال همه افراد برای تضمین آینده خود به لحاظ مالی بایستی از همین لحظه به فکر بیمه خود باشند.

2 در مورد “بیمه تامین اجتماعی چیست ؟”

  1. عزیزان زمان بیمه رو افزایش ندید مارابافرانسه مقایسه نکنید عاجزشدیم اضافه نکنید توجه* کنیدمنعکس کنید خسته ایم.. کارت هوشمندبیمه صادرکنیدسوءاستفاده میشه کارت بدیدکه احراز* هویت بشه خداخیرتان بده به هم رحم کنیم…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top