جبران خسارت؛ هزار برابر حق بیمه

به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از شایت خبری میهن امروز-یک کارشناس بیمه می‌گوید: حق بیمه سیل یک خانه روستایی در سال نهایتا۳۰‌هزار تومان است و اگر وسایلش را هم بیمه کند، این رقم مجموعا به ۴۰‌هزار تومان می‌رسد. در حالی که جبران خسارت پرداخت‌شده گاهی بین ۴۰ تا ۵۰‌میلیون تومان بوده است؛ یعنی‌هزار برابر. برخی می‌گویند بیمه در ایران صنعت مظلومی است.

شاید این را بتوان از کم‌رونق‌بودن غرفه شرکت‌های بیمه در نمایشگاه فاینکس (بورس، بانک و بیمه) که اخیرا برگزار شد، نسبت به هیاهوی بورسی‌ها و بانکی‌ها متوجه شد.

این در حالی است که بیمه را یکی از اصلی‌ترین روش‌های مقابله با ریسک می‌دانند؛ سازوکاری که براساس آن بیمه‌گر تعهد می‌کند در ازای دریافت وجهی از بیمه‌گذار، در صورت بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران کرده یا وجه معینی را بپردازد.

در سیل اخیر نیز که به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برآورد می‌شود خسارتی ۵۰‌هزار‌میلیارد تومانی در کشور به‌جای گذاشته باشد، شرکت‌های بیمه نقشی اساسی در جبران خسارات برعهده خواهند داشت.

محمد بیانی، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه تجارت نو و کارشناس حوزه بیمه در این رابطه می‌گوید: پس از وقوع سیلاب در انتهای اسفند سال گذشته، نخستین بازدید‌ها از مناطق سیل‌زده در همان روز‌ها انجام شد. بسیاری از کارکنان بیمه‌ها به مرخصی نرفته و با از خودگذشتگی شروع به بازدید منطقه و ارزیابی خسارت کردند.

وی در این رابطه اظهار می‌کند: تنها در مورد یکی از شرکت‌های بیمه، در ۱۸ استان خساراتی به بیمه‌شدگان شرکت وارد شد و در رابطه با بیش از ۲۰‌هزار خانه مسکونی اعم از روستایی و شهری ارزیابی خسارت رخ داده است. افزون بر انجام وظیفه، این کار اعتقادی است. ما موظفیم به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه که مددجویان کمیته امداد هستند، خدمت‌رسانی کنیم.

بیمه، صنعت مظلومی است

بیانی تصریح می‌کند: صنعت بیمه مظلوم است. اگر اقدامی در حوزه بانکداری انجام می‌شد، رسانه‌ها خیلی جدی‌تر به آن می‌پرداختند. حال سیل عظیمی که گفته می‌شود در ۵۰ سال گذشته بی‌نظیر است رخ داده، ارقام مختلفی هم درباره میزان خسارت‌ها گفته می‌شود از جمله ۳۵‌هزار‌میلیارد تومانی که وزیر کشور اشاره کردند.

بخشی از این خسارت‌ها نیز مشمول بیمه است؛ اعم از خانه، کارگاه، واحد‌های صنعتی و… این کارشناس بیمه یادآور شد: خانه‌های مددجویان کمیته امداد نیز بیمه است. آقای فتاح در دی‌ماه قراردادی را امضا کرد و گفت: می‌خواهیم خانه‌های مددجویان و وسایل خانه‌شان را بیمه کنیم.

در یک مناقصه شرکتی برنده شد و از ابتدای بهمن‌ماه نیز خانه‌های مددجویان تحت پوشش قرار گرفت که بیش از یک‌میلیون واحد مسکونی است. بیانی در ادامه می‌افزاید: قریب به اتفاق خسارت‌ها مربوط به افرادی است که مددجوی کمیته امداد هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top