سهم درمان از فروش بیمه گران روی میز تشریح

۵۱.۴ درصد از کل حق بیمه تولیدی ۱۶ شرکت بیمه‌گر منتخب در بهار امسال به قراردادهای بیمه‌های درمان اختصاص داشته و ۵۲.۲ درصد از خسارت پرداخت شده هم به بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان رشته درمان رسیده است. سوال مهم اینجاست که آیا این میزان اتکای بیمه‌گران به رشته درمان قابل توجیه و دفاع است و سودسازی شرکت‌های بیمه‌گر را تهدید نمی‌کند؟

به گزارش گروه تحلیلی نیکسا درمان، هر ماه ۱۶ شرکت بیمه‌ای شامل شرکت‌های بیمه آسیا، البرز، دانا، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، ملت، ما، نوین، کوثر، سامان، میهن، تعاون، معلم، تجارت نو و دی اقدام به انتشار گزارش عملکرد ماهانه خود شامل میزان حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی به تفکیک رشته‌های مختلف می‌کنند.

مجموع حق بیمه تولیدی این شرکت‌ها (شامل قبولی اتکایی) در پایان فصل بهار ۱۴۰، بالغ بر ۳۱۱ هزار و ۷۰۴ میلیارد و ۳۸۱ میلیون ریال برآورد شده و این بیمه‌گران منتخب در مین مدت بالغ بر ۹۷ هزار و ۴۰ میلیارد و ۹۶۵ میلیون ریال خسارت پرداخت کرده‌اند که به این ترتیب نسبت خسارت ۳۱.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی های دنیای بیمه نشان می‌دهد که ۵۱.۴ درصد کل حق بیمه تولید شده توسط ۱۶ بیمه‌گر یادشده در بهار امسال به ارزش ۱۶۰ هزار و ۲۹۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال ناشی از قراردادهای بیمه تکمیل درمان بوده و از کل خسارت پرداخت شده هم ۵۲.۳ درصد معادل ۵۰ هزار و ۶۳۷ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال سهم درمان بوده است. به این ترتیب نسبت خسارت به حق بیمه تولیدی رشته درمان در بهار امسال ۳۲ درصد ارزیابی می‌شود.

شاید همین نسبت پایین این فرضیه را در نگاه نخست تقویت کند که خطری جدی شرکت‌های بیمه‌گر را تهدید نمی‌کند اما نکته مهم اینجاست که این شاخص میانگین نسبت خسارت را نشان می‌دهد و از سوی دیگر بسیاری از قراردادهای بیمه درمان در ماه‌های نخست سال امضا می‌شود و هزینه خسارت آنها در فصل‌های بعد و نیمه دوم سال نمایان خواهد شد که در نهایت باعث افزایش میانگین نسبت خسارت و پایین آمدن حاشیه سود و درآمد بیمه‌گران می‌شود. افزون بر اینکه در بسیاری از قراردادهای تکمیل درمان به ویژه قراردادهایی که تفاهمی و دستوری بین برخی بیمه‌گران با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و نیمه دولتی منعقد می‌شود، حق بیمه به موقع وصول نمی‌شود و در مقابل شرکت بیمه‌گر متعهد به پرداخت خسارت خواهد بود.

علاوه بر اینکه افزایش بهای تعرفه خدمات درمانی و بهداشتی مشمول بیمه‌های درمان و رشد میزان مراجعه بیمه‌گران به مراکز درمانی آنهم پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی این فرضیه را تقویت می‌کند که میزان خسارتی که از این ناحیه به سبد پرتفوی بیمه‌گران وارد خواهد شد، افزایش یابد. چرا که در ۲ سال گذشته به واسطه شرایط کرونایی، مراجعه شهروندان به ویژه بیمه‌گذاران جهت انجام برخی خدمات پزشکی نظیر جراحی‌ها کاهش یافته و به تاخیر افتاده بود.

  • بیمه دی و یک قرارداد خاص

یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد که ۹۷ درصد از پرتفوی شرکت بیمه دی به رشته درمان اختصاص دارد که بخش قابل توجه آن ناشی از قرارداد این شرکت برای تحت پوشش قرارداد افراد معرفی شده از سوی بنیاد شهید است. قرارداد بیمه دی با بنیاد شهید و امور ایثارگان به ارزش ۶۸ هزار و ۴۰ میلیارد ریال جهت پوشش هزینه درمانی بیش از یک میلیون و ۶۲۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان امضا شده و نحوه تسویه آن به صورت ماهانه و در ابتدای هر ماه حداکثر تا پایان پانزدهم همان ماه در صورت تامین اعتبار بودجه آن توسط دولت خواهد بود که این قرارداد مهم ۷ خرداد امسال نهایی شده است. از این جهت که طرف تامین اعتبار قرارداد به نوعی به دولت مربوط می‌شود، خطری جدی شرکت بیمه دی را از حیث وصول حق بیمه تهدید نمی‌کند چرا که این شرکت چندسالی است طرف قرارداد با بنیاد شهید به عنوان برنده مناقصه است.

  • بیمه دانا و تفاهم با آموزش و پرورش

پس از شرکت بیمه دی، این بیمه داناست که از زمان روی کارآمدن تیم جدید مدیریتی بیشترین سهم از فروش خود را به درمان اختصاص داده و در بهار امسال ۷۳ درصد از کل حق بیمه تولیدی این شرکت مربوط به درمان بوده است. اصلی‌ترین قرارداد یا تفاهم امضا شده بین این بیمه‌گر با وزارت آموزش و پرورش کشور جهت ارائه خدمات بیمه‌ای به فرهنگیان است. چالش اصلی مدیریت بیمه دانا این است که بتواند حق بیمه را به موقع وصول کند و از آنجایی که اولویت نخست آموزش و پرورش پرداخت به موقع حقوق است، به نظر می‌رسد بیمه دانا با ۲چالش مواجه شود، نخست وصول به موقع حق بیمه با توجه به ماهیت قرارداد و دوم پرداخت به موقع خسارت به بیمه‌شدگان چرا که تاخیر در پرداخت خسارت می‌تواند باعث افزایش نارضایتی فرهنگیان و البته یک چالش جدی در سطح ملی شود. باید دید با توجه به ظرفیت قبولی ریسک بیمه دانا، چه میزان از این قرارداد به شرکت‌های بیمه‌گر دیگر به عنوان بیمه‌گر اتکایی واگذار خواهد شد؟ چرا که نسبت خسارت ۱۰ درصدی بیمه دانا در رشته درمان در پایان فصل بهار پایدار نخواهد بود.

البته بیمه دانا اعلام کرده که در نتیجه قراردادی که ۳۱ خرداد امسال با وزارت آموزش و پرورش امضا شده و بیشتر ماهیت یک تفاهم‌نامه جهت ارائه خدمات جامع بیمه‌ای با این وزارتخانه در همه رشته‌ها دارد، حق بیمه هر نفر در رشته درمان ۳۷۵ هزار تومان، در رشته عمر و حوادث ۱۵ هزار تومان در هر ماه و در رشته عمر و حئوادث تکمیلی هم ۱۷.۵ هزار تومان خواهد بود و ارزش کل این قرارداد به ۴۰ هزار و ۱۵۸ میلیارد و ۱۷۷ میلیون ریال می‌رسد.

  • تجارت نو  و معلم در رتبه سوم و چهارم

بیمه تجارت نو با فاصله بسیار با بیمه دانا در رتبه سوم قرار دارد و ۳۶ درصد از حق بیمه تولیدشده این شرکت در بهار امسال ناشی از قراردادهای بیمه درمان بوده، در حالی که سهم خسارت درمان از کل خسارت پرداختی شرکت ۶۰ درصد بوده و نسبت خسارت درمان به ۴۶ درصد رسیده است. بیمه معلم هم در رتبه چهارم جدول فروش درمان قرار دارد به نحوی ۳۰ درصد حق بیمه تولیدی و ۴۴ درصد خسارت پرداخت شده به درمان اختصاص دارد و نسبت خسارت ۶۶ درصدی را ثبت کرده است.

  • ایستاده بر مدار تعادل

بیمه تعاون با اختصاص ۲۹ درصد از کل پرتفوی خود به رشته درمان، بیمه میهن با ۲۷ درصد، بیمه سامان با ۲۷ درصد و بیمه البرز با ۲۷ درصد در رتبه‌های پنجم تا هفتم قرار دارند و به نظر این بیمه‌گران بر مدار تعادل و بهینه‌سازی پرتفوی خود حرکت می‌کنند.

سهم رشته درمان از خسارت پرداخت شده طی سه ماه نخست امسال در شرکت بیمه تعاون ۴۱ درصد با نسبت خسارت ۶۳ درصدی، در شرکت بیمه میهن ۷۰ درصد با نسبت خسارت ۳۰۴ درصدی، در شرکت بیمه سامان ۴۶ درصد با نسبت خسارت ۷۳ درصدی و در شرکت بیمه البرز ۷۰ درصد با نسبت خسارت ۱۶۰ درصدی بوده است.

البته نسبت خسارت بالای رشته درمان در کارنامه بیمه میهن یک چالش جدی برای سودسازی به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد که مدیران این شرکت باید فکری به حال اصلاح پرتفوی خود کنند. در خصوص بیمه البرز اما به نظر می‌رسد که مدیریت شرکت یادشده تصمیم به کاهش سهم بیمه درمان گرفته و باید دید در ماه‌های آتی چه روندی را تجربه خواهد کرد؟

در خصوص ۲ شرکت بیمه تعاون و سامان به دلیل تنوع نسبی در پرتفوی این شرکت‌ها به نظر تهدیدی جدی بابت قراردادهای بیمه درمان وجود نخواهد داشت به ویژه اینکه سیاست هر ۲ شرکت افزایش سهم بیمه‌های زندگی تعیین شده است.

  • ریسک درمان به شرط رشد پرتفو

در بهار امسال بیمه کوثر ۲۲ درصد، بیمه پارسیان ۲۱ درصد و بیمه نوین ۲۰ درصد از کل فروش خود را به درمان اختصاص دااده‌اند و اگر همین روند را در فصل‌های بعدی ادامه دهند، به نظر می‌رسد سیاست آنها در پذیرش ریسک درمان مشروط به رشد پرتفو با تکیه بر سایر رشته‌ها و بهبود مدیریت ریسک خواهد بود. البته هر کدام از این شرکت‌ها نسبت خسارت متفاوتی را در رشته یادشده تجربه کرده‌اند. به گونه‌ای که سهم درمان از کیک بیمه‌گری کوثر ۴۵ درصد با نسبت خسارت ۸۸ درصد، بیمه پارسیان با ۴۰ درصد با نسبت خسارت ۱۰۹ درصدی و بیمه نوین با ۶۵ درصد با نسبت خسارت ۱۹۷ درصدی برآورد شده است. سوال مهم اینجاست که ایا در ۳ فصل باقیمانده از سال ۱۴۰۱، سهم رشته درمان از فروش این سه شرکت افزایش می‌یابد یا آنها می‌توانند قرارداد کم‌ریسک‌تری با بیمه‌گذاران احتمالی و در حال مذاکره ببندند یا نه؟

  • ساکنان منطقه سبز درمان

دستکم تا پایان بهار امسال ۵ شرکت بیمه آسیا و ما هر کدام با اختصاص سهم ۱۵ درصدی به رشته درمان و بیمه ملت با سهم ۱۰ درصدی به همراه شرکت بیمه پاسارگاد با سهم ۸ درصدی و بیمه کارآفرین با سهم ۷ درصدی به بیمه‌گری در منطقه سبز رضایت داده‌اند و به نظر نمی‌رسد که بخواهند از کیک بیمه درمان سهم بیشتری بردارند. البته رقابت بین بیمه‌گران در ماه‌های آینده تعیین کننده است و این گزاره مطرح است که شاید بیمه آسیا برای بازگشت به صدر جدول بخواهد بدون در نظر گرفتن شاخص‌های مدیریت ریسک و تنها با هدف فروش بیشتر، به امضای قرارداد و تفاهم با بیمه‌گذاران جهت بالابردن سهم درمان، روی آورد. اما این فرضیه بسیار ضعیف است و در بودجه سالانه آسیا چنین برنامه‌ای دیده نشده و به نظر می‌رسد این شرکت دنبال تضمین سودآوری و پایدار‌سازی نسبت‌های مالی خود باشد.

درباره بیمه ما هم اگرچه به دلیل سابقه مدیریت این شرکت در بیمه دانا هم ممکن است این گزاره مطرح باشد که بیمه ما هم به بیمه درمان بیشتر تکیه کند، اما این احتمال ضعیف است چرا که هدف حفظ ترکیب بهینه پرتفوی و افزایش حق بیمه در رشته‌های با ضریب خسارت مناسب و گزینش ریسک مناسب بیمه‌ای اعلام و تصویب شده است.

بیمه ملت هم به نظر دنبال اعتیاد به رشته درمان نباشد چرا که پس از چالش‌های رخ داده بین ۲ سهامدار اصلی، اولویت نخست تعیین هیات مدیره جدید و برگشت به دوران ثبات و حفظ مشتریان و بیمه‌گذاران است. از سوی دیگر اولویت دوم بیمه‌گر یادشده، حفظ و تقویت موقعیت خود در رشته‌های دیگر خواهد بود و شاید تمایلی به پذیرش ریسک با تکیه بر درمان نباشد.

۲ شرکت بیمه‌گر پاسارگاد و کارآفرین که از قدیم رقابت سختی در رشته بیمه‌های زندگی داشته‌اند هم همچنان سعی دارند در همین وضعیت سفید ادامه حیات دهند و میلی به حضور در بازار بیمه درمان و افزایش سهم آن در پرتفوی‌شان ندارند.

منبع : donyayebank

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top