ویروس کرونا چیست ؟

واقعیت‌های ویروس کرونا چیست ؟

نبود آگاهی موجب ترس می‌شود، ویروس کرونا در ابتدا از منطقه‌ای در چین شیوع پیدا کرده و منجر به فوت بسیاری از افراد شده است. علیرغم آنکه این ویروس در محدود مشخصی در چین به نام شهر ووهان که حدود ۹ میلیون جمعیت دارد، ظاهر شده و افرادی را دچار کرده است، اما با توجه به اپیدمی (Epidemic) شدن آن  بیش از ۷۰ کشور از قبیل ژاپن، تایوان،‌استرالیا، آمریکا و ایران ابتلا آن را تائید کرده‌اند.

اپیدمی یا همه گیری چیست ؟

اپیدمی یا Epidemic را به بروز و گسترش یک بیماری یا واقعه‌ای در حوزه جمعیت شناختی است که شیوع و انتقال بیش از حد داشته باشد، می‌گویند.

سالانه بیماری‌ها یا رفتارهای اجتماعی بسیاری در دنیا اپیدمی یا شایع می‌شود که می‌تواند تبعات مثبت یا منفی بسیاری را برای انسان‌ها یا فرهنگ‌های مختلف در پی داشته باشد.

آنفولانزا چیست ؟

آنفولانزا یا Influenza یک نوع بیماری ویروسی بوده و بخش‌های تنفسی بدن را مورد حمله قرار می‌دهد.

نشانه‌های آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا نشانه‌هایی شبیه سرمایه خوردگی دارد و بسته به توانایی بدن می‌تواند علائم متفاوتی را برای بیمار به همراه داشته باشد، اما عموما شدت نشانه‌ها در آنفولانزا نسبت به سرما خوردگی بیشتر است.
شایع‌ترین نشانه‌های آنفولانزا در افراد کوفتگی بدن، درد در عضلات، تب بالا، سردرد سرفه خشک، درد گلو، خستگی و بی اشتهایی می‌باشد

سالانه ۴ تا ۶ میلیون نفر به آنفولانزا مبتلا شده و حدود ۵۰۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌برد.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا یا نوعی آنفولانزا که به آن کرونا ویروس با نام علمی ۲۰۱۹-nCoV شناخته می‌شود، با رد شدن تعداد مبتلایان به کرونا ویروس از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان بهداشت جهانی نام رسی ۱۹-COVID را برای آن انتخاب نموده است.

coronavirus

ویروس کرونا چگونه ایجاد شد؟

ویروس کرونا نوعی ویروس از خانواده آنفولانزا می‌باشد که به روایات مختلف از خفاش به نوعی سمور و سپس به انسان سرایت پیدا کرده است.

مقالات مرتبط: بهترین بیمه تکمیلی کدام است؟

نحوه گسترش کرونا ویروس در چین و جهان:

از آنجاییکه شیوع چنین بیماری مهلکی در کشوری مانند چین که یکی از بزرگترین قدرت‌های اقتصادی جهان می‌باشد، می توان تبعات زیادی برای ایشان داشته باشد.

علیرغم تلاش دولت چین به منظور مهار بیماری و رسانه‌ای شدن آن، ویروس کرونا به سرعت منتشر و اپیدمی گردید.

 

مقالات مرتبط: هرآنچه لازم است درباره چکاپ دوره ای پزشکی بدانید

تفاوت در علائم کرونا، آنفولانزا و سرما خوردگی را بشناسیم:

از آنجاییکه علائم ویروس کرونا، آنفولانزا و سرما خوردگی شباهت زیادی داشته و افراد را به منظور وضعیت ابتلا دچار سردرگمی گرده است، لیکن با توجه به جدول ذیل می‌تواند تفاوت و ویژگی‌های هر یک را به درستی ارزیابی نمود.

آمار لحظه‌ای ویروس کرونا در جهان:

با توجه به حساست موضوع انتشار بیماری کرونا در ایران و جهان، بهتر است کمی آگاهانه به موضوع نگاه کرده و خود را جهت سازی رسانه‌ها نسازیم، بدین منظور آمار لحظه‌ای ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا را در ذیل مشاهده نمایید.

بیمه‌های مرتبط: کامل‌ترین پوشش و تعهدات بیمه کرونا

میزان مرگ و میر چقدر است ؟

بر اساس آمار لحظه‌ای از سایت arcgis.com بیشترین میزان مبتلایان به آنفولانزا کرونا ویروس کماکان در کشور چین بوده و تعداد اندکی را کشورهای مختلف درگیر نموده است.

نرخ مرگ و میر در مبتلایان به کرونا ویروس چقدر است؟

ویروس کرونا می‌تواند ۳ روش مختلف را در مواجهه با بدن به نمایش بگذارد که هر یک از این روش‌‌ها بسته به میزان مقاوت بدن و مساعدت بودن برای رشد ویروس متفاوت است.

  • ممکن است فرد دچار ویروس شده اما با توجه به قدرت بدنی بالا فرد، هیچ نشانه‌ای از ابتلا به آنفولانزا در فرد دیده نشده و سپس ویروس از بین برود.

انتقال ویروس از این فرد به فرد ضعیف تر هیچ ارتباطی با دیگری فرد ناقل به ویروس ندارد.

  • ممکن است فرد دچار آنفولانزا و ویروس کرونا شده، نشانه‌های آن را نیز نمایان شود ولی با توجه به مقاومت بالا بدن و یا مداوای به موقع آن ویروس امکان آسیب رسانی جدی به بدن را نداشته باشد.
  • نهایتا مرگ و میر در مبتلا شدگان به ویروس کرونا، تنها معطوف به بخش کمی از افراد که مقاومت بدنی کمتری داشته و ایمنی جسمی آن‌ها کم است خواهد بود، بنابراین نمی‌تواند تمامی افرادی که مبتلا به این ویروس می‌شوند را از پای درآورده و به کام مرگ بکشاند.

نرخ مرگ و میر از بین مبتلایان به ویروس کرونا ۲ الی ۳ درصد می‌باشد.

چند نفر مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند؟

از زمان شروع ابتلا به این ویروس یعنی ۱۹ فوریه سال ۲۰۲۰ تا تاریخ ۰۳-۱۲-۱۳۹۸ تقریبا ۷۸ هزار نفر تنها در کشور چین مبتلا به این بیماری شده و بیش از ۲.۴۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در ایران نیز پس از اطلاع رسمی آن در شهر قم شروع و پس از آن در شهرهای تهران، بابل، اصفهان رشت و غیره نیز منتشر شد و تا تاریخ انتشار این مقاله منجر به فوت بیش از ۲۸ نفر از هموطنان شده است.

آیا ویروس کرونا برای تمام مبتلایان کشنده و مرگبار است؟

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی ۴۴ هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا، بیش از ۸۰ درصد مبتلایان دارای نشانه‌های خفیف بوده و قابلیت درمان برای ایشان وجود دارد و تنها ۴.۷ درصد از ایشان دارای شرایط وخیم و حاد بوده و احتمال مرگ برای بخشی از آن‌ها وجود دارد.

چند نفر به دلیل کرونا در دنیا فوت شده‌اند ؟

ویروس کرونا با توجه به قدرت اپیدمی که شیوع آن را سرعت می‌بخشد، در حال گسترش است و روزانه به تعداد مرگ مبتلا شدگان اضافه می‌نماید، سایت مرجع ارائه کننده اخبار مربوط به Coronavirus COVID-19 در تاریخ ۰۳-۱۲-۱۳۹۸ آمار ثبت شده را به شرح ذیل اعلام نمود.

نرخ مرگ و میر در ویروس‌های مشابه چگونه است؟

سالانه تعداد زیادی ویروس در سراسر دنیا بنا بر دلایل گوناگونی انتشار می‌یابد که برخی از مهمترین آن‌ها طی سال‌های اخیر سارس، مرس و آنفولانزای خوکی بوده که میزان مرگ و میر متفاوتی داشته‌اند. 

  • آنفولانزای خوکی یا H1N1 : بیش از ۲۷۰ هزار نفر مبتلا – بیش از ۱۲۰۰۰ نفر فوت

  • ویروس سارس یا SARS : بیش از ۸ هزار نفر مبتلا – بیش از ۷۰۰ نفر فوت

  • ویروس مرس یا MERS : بیش از ۲ هزار نفر مبتلا – بیش از ۹۰۰ نفر فوت

در سال ۲۰۰۲ ویروس سارس جان بیش از ۷۷۰ هزار نفر در چین را گرفت.

ویروس کرونا دقیقا کدام نقطه بدن را مورد هدف قرار می‌دهد؟

ویروس کرونا ظاهری شبیه سرماخوردگی داشته و در موارد خاص تبدیل به سندروم حاد تنفسی شده که در گذشته و تا کنون با نام “سارس” یا آنفولانزای خوکی شناخته می‌شود.

راه‌های انتقال ویروس کرونا چیست؟

با توجه به نوع انتقال ویروس‌ها و متفاوت بودن آن با باکتری‌ها، ویروس کرونا می‌تواند از طریق انسان به انسان یا حیوان به انسان انتقال یابد.

ویروس کرونا باعث عفونت ریه شده و نهایتا منجر به سرفه و عطسه شخص خواهد شد، که شایع‌ترین روش در انتقال ویروس بین انسان و انسان خواهد بود.

مقالات مرتبط: بیمه تکمیلی دندانپزشکی کدام است؟

رایج ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا در ایران:

کشور‌های مختلف بسته به نوع فرهنگ و آداب خود شرایط گوناگونی برای ابتلا به بیماری‌ها دارند، بطوریکه روبوسی یکدیگر و یا به آغوش کشیدن افرادی که دوستشان داریم یکی از فرهنگ‌های بسیاری پر رنگ مردمان ایران زمین می‌باشد، همچنین نوع تفریح‌ها و غذای افراد نیز می‌تواند به ابتلا به ویروس کمک نماید.

کرونا در ایران

مقالات مرتبط: اطلاعات لازم در مورد بیمه تکمیلی را از اینجا بخوانید.

علائم و نشانه‌های ویروس کرونا در بدن است:

ویروس کرونا عموما خود را به شکل سرمایه خوردگی نشان می‌دهد و نشانه‌هایی از قبیل تب، تنگی نفس یا نفس نفس زدن و سرفه کردن را در پی دارد

نشانه های ویروس کرونا

چند روز تا زمان اولین نشانه‌های ابتلا زمان لازم است؟

نشانه‌های ابتلا به آنفولانزای کرونا ویروس، بسته به مقاومت بدن از  تا ۱۴ روز بطور متوسط تخمین زده می‌شود.

نقشه شیوع ویروس کرونا در دنیا:

چه اقداماتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باید انجا داد؟

در خصوص ابتلا به یک ویروس هیچ راه قطعی وجود نداشته و صرفا می‌توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد، قطعا حفظ اصول بهداشتی می‌تواند یکی از راه‌های کم هزینه و موثر در جلوگیری یا کاهش ابتلا به این ورود باشد.

coronaVirus

مقالات مرتبط: بیمه تکمیلی آزمایش خون کدام است؟

نظر مردم چین برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کورنا:

ساده‌ترین و بهترین اقدامات برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا:

  • شستشوی منظم با دفعات بالا در هر روز

  • عدم ارتباط محافظت نشده با حیوانات

  • عدم برقراری تماس با افراد مبتلا

مقالات مرتبط: بیمه تکمیلی بدون بیمه گر پایه کدام است؟

پخش ویدیو

ویروس کرونا با ویروس سارس چه تفاوت یا شباهت‌هایی دارد؟

ویروس سارس یک نمونه یکسان و قدیمی‌تر کرونا می‌باشد و ساختار یکسانی دارد و برای جلوگیری از ابتلا به آن، می‌بایست اقدامات مشابهی را انجام داد.

  • قدرت انتقال ویروس کرونا بطور متوسط ۲.۲ نفر می‌باشد.
  • قدرت انتقال ویروس کرونا بطور متوسط ۳ نفر می‌باشد.
  • قدرت انتقال آنفولانزای زمستانی بطور متوسط ۱.۳ نفر می‌باشد.
  • قدرت انتقال سرخک بطور متوسط ۱۲ نفر می‌باشد.

ویروس آنفولانزا طی ۱۰۰ سال اخیر، چندین مرتبه اپیدمی یا همه گیر شده و قوی‌ترین نمونه آن در سال ۱۹۱۸ جان بیش از ۲۰ میلیون نفر را گرفته و از آن به نام آنفولانزای اسپانیایی یاد می‌شود.

چگونه ماسک دهان بسازیم؟

با توجه به افزایش خرید ماسک صورت و دهان برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس، بسیاری از داروخانه موجودی کافی برای فروش ماسک به افراد را ندارند. اما راه‌های ساخت ماسک با حداقل امکانات نیز برای مقابله با ویروس با مشاهده ویدئو میسر است.

هزینه درمان بیماری ویروس کرونا چقدر است؟ آیا بیمه تکمیلی هزینه آن را جبران می‌کند؟

عموما هزینه‌های درمان اینگونه بیماری‌ها با توجه به حساسیت آن توسط دولت‌ها تامین می‌شود، اما شرکت بیمه سامان برای بیمه شدگان خود که از انواع بیمه تکمیلی سامان شامل بیمه تکمیلی انفرادی سامان و یا بیمه تکمیلی گروهی سامان استفاده می‌نمایند نیز امکانی برای جبران هزینه‌های احتمالی مواجهه یا درمان آن لحاظ نموده و پوشش ویروس کرونا را بدون دریافت حق بیمه اضافه در تعهدات بیمه تکمیلی خود قرار داده است.

آیا بیمه عمر به فرد مبتلا به ویروس کرونا تعلق می‌گیرد؟

بیماری و شیوع آن اساسا ارتباطی به دولت‌ها نداشته و هیچ هزینه‌ای در صورت فوت شخص مبتلا به ویروس کرونا یا هر ویروس دیگری به خانواده وی پرداخت نمی‌شود، لیکن از آنجایی که ابتلا و فوت شخص بعضا‌ ممکن است کمتر از ۱۵ روز طول بکشد، حساسیت آن برای خانواده‌ها بسیار زیاد می‌باشد.

شرک بیمه سامان ویروس کرونا را در بیمه عمر سامان جزء پوشش سرمایه‌ای امراض خاص لحاظ نموده و بدون دریافت هیچ مبلغی از بیمه شدگان، ویروس کرونا را تحت پوشش بیمه عمر قرار داده است، تا در صورت ابتلا شخص به این بیماری، تا ۳۰۰ میلیون ریال می‌تواند از پوشش بیمه‌ای بصورت بلاعوض و فارغ از هزینه‌های درمانی با لحاظ نمودن دوره انتظار بیمه عمر که ۳ ماه از تاریخ صدور بیمه نامه می‌باشد، استفاده نماید.

در صورت فوت فرد بیمه شده به ویروس کرونا، بیمه سامان کل سرمایه فوت متعلقه مربوط به بیمه عمر را به خانواده متوفی پرداخت می‌نماید.

برای بررسی شرایط و استعلام قیمت بیمه تکمیلی انفرادی بر روی لینک درخواست مشاوره رایگان بیمه تکمیلی کلیک نمایید.

پوشش ویروس کرونا برای مسافرین:

امروزه با توجه به بالا رفتن هزینه‌های درمانی در تمام دنیا، اکثر مسافرین خارج از کشور نسبت به خرید بیمه مسافرتی، از طریق آژانس‌های هواپیمایی و یا نمایندگان شرکت‌های اقدام به خرید بیمه درمان مسافرتی نموده تا در صورت ابتلا به بیماری و یا موارد تحت پوشش بیمه نامه، هزینه‌های خود را از آن طریق جبران نمایند.
در شرایط کنونی و با توجه به حساسیت بالای ابتلا به ویروس کرونا در جهان و نیز افزایش احتمال درگیری و ابتلا به آن برای مسافرین خارج از کشور، شرکت بیمه سامان کلیه بیمه شدگان خود در بیمه درمان مسافرتی را بدون دریافت حق بیمه اضافی تحت پوشش کرونا ویروس قرار داده و هزینه‌های درمانی ایشان را در ۵۵ هزار مرکز درمانی در دنیا پرداخت می‌نماید.

آزمایش کرونا در منزل:

در شرایط امروز بسیاری از افراد نگران مبتلا شدن به ویروس کرونا هستند و دائم از خود می‌پرسند “آیا ممکن است من نیز آلوده به ویروس کرونا شده باشم؟” برای پاسخ به این سوال و اینکه چگونه تشخیص بدهیم که به کرونا مبتلا شده‌ایم، سازمان نظام پزشکی کشور به منظور جلوگیری از رعب و وحشت مردم در خصوص ابتلا به ویروس کرونا و همچنین کاهش رفت و آمد در شهر برای جلوگیری از انتشار بیماری، سایتی را با نام تست کرونا (test corona) طراحی نموده تا با چند سوال ساده بتوان ارزیابی اولیه هر شخصی برای خود انجام داده و در صورتیکه مشکوک به ابتلا ویروس کرونا بود، در خصوص انتقال به مرکز درمانی اقدام نماید.

 

افراد می‌توانند با مراجعه به سایت test.corona.ir به سادگی و با پاسخ به چند سوال ساده، نسبت به بررسی خود در رابطه با ابتلا به کرونا اطمینان حدودی بدست آورند، همچنین با ارائه اطلاعات در سامانه کنترل سلامت وزارت بهداشت salamat.gov.ir در خصوص خود اظهاری، غربالگری و مراقبت کرونا Covid-19 نیز علاوه بر کنترل وضعیت سلامت، تست و آزمایش کرونا، وزارت بهداشت را نیز برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، حمایت نمایند.

 

مناطق پر خطر ویروس کرونا:

معاونت درمان وزارت بهداشت با همکاری بانک مرکزی، داروسازی عبیدی و برخی دیگر برای افزایش آگاهی مردم، نسبت به راه اندازی سامانه‌ای برای شناسایی پراکندگی مناطق پر خطر ویروس کرونا در شهرها و استان‌های کشور نموده است.
سامانه اطلاع رسانی، خود ارزیابی و ثبت بیماران کرونا به نشانی corona.research.ac.ir وضعیت استان‌ها، شهرها و مناطق پر خطر را تعیین نموده تا میزان شیوع و گسترش بیماری را برای احاد مردم شفاف سازی نموده، بدون شک این اقدام کمک خواهد نمود تا با دقت و رعایت بیشتر مردم، بتوان شاهد شکست این بیماری بود.

دانلود فایل بیمارستان های پذیرش دهنده بیماران ویروس کرونا

دانلود کتاب کرونادستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلا به ویروس کوئید ۱۹ (ویروس کرونای جدید)

دانلود راهنمای مبارزه با کرونا-فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت کار

راهنمای مبارزه با کرونا بازگشت به کار شاغلین

ضوابط استفاده از بخش خصوصی در عملیات گندزدایی

مشاوره رایگان بیمه تکمیلی

مشاوره رایگان بیمه تکمیلی

جهت مشاوره رایگان بیمه تکمیلی کلیک کنید

آدرس

تهران - میدان بهاران - خیابان سجاد جنوبی - نبش کوچه عابدی - پلاک ۱۳۴ - طبقه ۳ - واحد ۶

شماره تماس

۰۲۱-۹۱۶۹۲۱۱۳

شماره واتس اپ

شماره واتس اپ واحد روابط عمومی : ۰۹۰۵۷۲۷۱۷۵۰

اسکرول به بالا
Scroll to Top