چکاپ پزشکی

چکاپ پزشکی مهمترین اقدام برای کنترل سلامتی:

سلامت و تندرستی در زندگی ما جایگاه اول و ابتدایی را به خود اختصاص داده است و همواره برای دست‌یافتن به تندرستی، راه‌های مختلفی از جمله چکاپ سلامت بدن، درمان‌های به موقع و رعایت بهداشت را سرمشق زندگی خود قرارداده‌ایم.

این روزها با گسترش بیماری‌های خطرناک مانند: دیابت، فشارخون، ناراحتی‌های قلبی، سرطان و … نگرانی افراد برای حفظ سلامت خود افزایش یافته و نیازمند برنامه ریزی برای کنترل سلامت خود هستند.

از گذشته تاکنون همواره پیشگیری بهتر از درمان بوده و یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها، انجام چکاپ کامل پزشکی بصورت مداوم و منظم است.

چکاپ پزشکی برای حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار لازم و ضروری می‌باشد.
چکاپ پزشکی

چرا باید چکاپ پزشکی انجام داد؟

چکاپ بدن، یک آزمایش کنترلی برای اندازه‌گیری فاکتورهای مختلف در خون و ادرار افراد می‌باشد که با تشخیص پزشک انجام می‌پذیرد تا در صورت ابتلا به یک بیماری، به موقع و یا حتی زودتر درمان بیماری آغاز گردد.

شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که چرا بایستی سالیانه و یا در برخی موارد ماهیانه اقدام به انجام چکاپ پزشکی کرده و تحت نظر پزشک قرار بگیریم؟

برخی نیز با توجه به سلامت ظاهری خود از چکاپ پزشکی خودداری کرده و می‌گویند:« وقتی حالم خوب است و مشکلی دلیلی برای چکاپ وجود ندارد.»

برخی بیماری‌ها از جمله: قند خون، فشارخون، تیروئید، کم خونی، کلسترول، کبدچرب، انواع سرطان‌ها و غیره عموما هیچ نشانه ظاهری و ابتدایی نداشته و از درون و بی‌صدا شروع به آسیب بدن و سلول‌های آن می‌کنند، بگونه‌ای که فرد در اوایل ابتلا به بیماری و در زندگی روزمره خود دچار اختلال و نمی‌شود و در اکثر مواقع زمانی متوجه بیماری خود می‌شود که به قول معروف «کار از کار گذشته» و فرآیند درمانی بسیار پیچیده‌تری در پیش خواهد بود.

با توجه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد آمریکا، افراد برای کنترل سلامتی به ۴ گروه سنی مختلف تقسیم می‌شوند.

  • گروه اول: شامل کودکان زیر ۱ سال تا ۱۲ سال
  • گروه دوم: شامل ۱۲ سال الی ۲۵ سال
  • گروه سوم: شامل ۲۵ سال الی ۴۰ سال
  • گروه چهارم: شامل ۴۰ سال الی ۸۰ سال

با توجه به این تقسیم بندی، کلیه افراد می‌بایست طی زمانبندی‌های مشخصی نسبت به چکاپ کامل بندن اقدام نموده اما افرادی که در گروه سنی چهارم قراردارند ضروری است که برای پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها، که حداقل سالی یک مرتبه تحت نظر پزشک قرار گرفته و با انجام آزمایشات پزشکی و چکاپ بدن، از سلامت بدن خود اطمینان حاصل کنند.

چکاپ پزشکی، علاوه بر کاهش ابتلا به بیماری، منجر به کاهش هزینه‌های درمانی بیمار نیز خواهد شد، زیرا هزینه درمان بیماری در مراحل ابتدایی، بسیارکمتر از زمانی است که بیماری حاد، پیشرفته و یا غیرقابل درمان شده باشد.

با انجام چکاپ‌ سالیانه، سلامت بدن خود را تضمین کنید.

برای بررسی شرایط و استعلام قیمت بیمه تکمیلی گروهی بر روی لینک درخواست مشاوره رایگان بیمه تکمیلی کلیک نمایید.

چکاپ کامل بدن شامل چه اقداماتی می‌باشد ؟

چکاپ کامل بدن، برای حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار پراهمیت بوده و افراد بایستی حداقل سالی یک مرتبه اقدام به انجام آزمایش و چکاپ کامل بدن نموده و با این‌کار سلامت خود را حفظ کنند.

آزمایش‌های متعددی در چکاپ پزشکی سالیانه از افراد گرفته می‌شود که در ادامه معرفی می‌شود، اما چنانچه در خانواده فرد بیماری‌های ارثی نظیر دیابت، فشارخون، تیروئید و … وجود داشته باشد، بایستی موضوع با پزشک متخصص مطرح تا در چکاپ‌های سالیانه و ماهیانه، بیماری‌ها به صورت موردی نیز بررسی گردد.

آزمایش های مورد بررسی در چکاپ پزشکی:

مقالات مرتبط: اطلاعات لازم در مورد بیمه تکمیلی زایمان را از اینجا بخوانید.

چکاپ قلب:

سلامت قلب از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام چکاپ پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

قلب حیاتی‌ترین عضو بدن بوده و در صورت بروز هرگونه نارسایی در عملکرد آن، سلامت بدن به خطر افتاده و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

برای چکاپ و بررسی کارکرد قلب، پزشکان اقداماتی نظیر نوار قلب، تست ورزش، اکو قلب و آزمایش خون را مورد بررسی قرار می‌دهند.

چکاپ قند خون:

قندخون یا همان دیابت که به نام بیماری خاموش نیز شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌هایی است که سالانه افراد زیادی را به دلیل عدم چکاپ قند خون به موقع خود، آن‌ها را درگیر کرده و هر روزه موجب مرگ افراد زیادی می‌شود.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است آزمایش  HbA1C کنترل شود که اغلب پزشکان در آزمایشات دوره‌ای آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

البته کسانی که دچار دیابت هستند، می‌توانند با دستگاه‌های خانگی تست قند خون بصورت روزانه و دوره‌ای چکاپ قند خون را بررسی و کنترل نمودچکاپ تیروئید، تیروئید غده‌ای هورمونی در بدن است که عدم تعادل در ترشح هورمون‌ها می‌تواند فعالیت اندام‌های بدن را دچار مشکل نماید، برای جلوگیری از این بیماری، با چکاپ تیروئید از طریق آزمایش‌هایی نظیر T3، T4 و TSH می‌توان عملکرد آن را مورد بررسی قرار داد.

قندخون

چکاپ کبد:

کبد یکی دیگر از اعضای حیاتی بدن می‌باشد که اگر دچار اختلال در عملکرد شود، جان انسان را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

یکی از بیماری‌های رایج کبدی، سندروم کبد چرب بوده و برای جلوگیری از ابتلا به آن، با مراجعه به پزشک و چکاپ کبد از طریق آزمایش‌های ALT، AST،ALP و GGT می‌توان وضعیت سلامت کبد را مورد ارزیابی قرار داد، همچنین انجام سونوگرافی دوره‌ای نیز به تشخیص بیماری‌های کبدی کمک خواهد کرد.

چکاپ کلیه :

چکاپ کلیه از طریق آزمایش ادرار و اندازه‌گیری میزان اوره  BUNو کراتین  Cr انجام می‌شود. آزمایش سلامت کلیه‌ها می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های کم کاری یا نارسایی کلیه، عفونت‌های کلیه و سنگ کلیه مناسب باشد.

بیمه‌های مرتبط: کامل‌ترین پوشش و تعهدات بیمه کرونا

چکاپ سینه:

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بانوان بوده و جایگاه دوم را در مرگ و میر خانم‌ها در دنیا را به خود اختصاص داده است.

برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، انجام ماموگرافی بسیار تاثیرگذار بوده، بطوریکه توصیه می‌شود خانم‌های ۲۰ تا ۳۹ سال، سالانه ۲ مرتبه و خانم‌های بیش از ۴۰ سال، نیز می‌بایست سالانه ۱ ماموگرافی را انجام دهند.

چکاپ دندان:

متاسفانه بهداشت دهان و دندان در زندگی جایگاه صحیحی ندارد، به گونه‌ای که هر زمان حرف از چکاپ پزشکی در میان می‌آید، افراد سلامت دندان‌های خود را با زردی دندان یا درد دندان محک زده و آن را کنترل می‌نمایند.

برای حفظ سلامت و مراقبت از دندان‌ها و لثه‌های خود، باید هر ۶ ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کرده و در خصوص چکاب دندان و بررسی سلامت دندان‌های اقدام نمود.

مقالات مرتبط: اطلاعات لازم در مورد بیمه تکمیلی دندانپزشکی را از اینجا بخوانید

دندانپزشک کودکان

چکاپ چشم:

چکاپ چشم می‌تواند از بروز بیماری‌هایی نظیر آب مروارید، گلوکوم، بلفاریت و یا حتی کوری جلوگیری نماید.

چکاب چشم برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و والدین می‌بایست تا قبل از ۱۲ سالگی هر ۶ ماه یکبار سلامت چشم کود خود را نزد چشم پزشک و متخصص کنترل نمایند.

چکاپ پوکی استخوان:

با افزایش سن مشکلاتی نظیر نرمی استخوان، پوکی استخوان و بطور کلی آسیب‌هایی از ناحیه استخوان برای افراد پیش می‌آید.

بیماری‌های استخوان در بانوان درصد بیشتری را به خود اختصاص داده و از این رو لازم است افراد پس از سن ۴۰ سالگی هر ۲ سال یکبار و پس از ۶۵ سالگی سالیانه و بصورت منظم چکاپ سنجش تراکم استخوان را انجام دهند.

چکاپ دهانه رحم:

چکاپ دهانه رحم که نام دیگر آن آزمایش پاپ اسمیر است، چکاپی برای تشخیص سرطان دهانه رحم (HPV) می‌باشد. سرطان دهانه رحم، اولین عامل کشنده در میان بانوان است که با چکاپ مرتب و درمان به موقع، می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. تمامی بانوان پس از ازدواج، می‌بایست هر دو سال یکبار اقدام به انجام آزمایش پاپ اسمیر کنند.

برای بررسی شرایط و استعلام قیمت بیمه تکمیلی گروهی بر روی لینک درخواست مشاوره رایگان بیمه تکمیلی کلیک نمایید.

مقالات مرتبط: اطلاعات لازم در مورد بیمه تکمیلی آزمایش خون را از اینجا بخوانید

آزمایش های مورد بررسی در چکاپ پزشکی:

چکاپ کامل بدن توسط آزمایشات پزشکی، یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای حفظ سلامتی افراد می‌باشد. اما افراد می‌توانند بصورت روزانه و بدون نیاز به پزشک، اقدام به چکاپ بدن خود نمایند.

  1. افراد می‌توانند هر ۳ الی ۴ ماه یکبار با مشاهده پوست اندام‌های مختلف بدن خود و مشاهده خال‌ها و لک‌ها پوستی علت را از طریق پزشک متخصص جویا شده و از بروز بیماری‌های پوستی گسترده‌تر جلوگیری نمود.
  2. در صورت استراحت کامل، فرد کماکان احساس خستگی و بی حوصله‌گی داشته باشد، می‌بایست به پزشک مراجعه کرده و با چکاپ پزشکی وضعیت سلامتی خود را مورد بررسی قرار دهد.
  3. با اندازه گیری سالیانه قد، می‌توان وضعیت استخوان‌ها را بررسی نمود بطوریکه در صورت کاهش قد اغلب مشکلات ماهیچه‌ای و پوکی استخوان بوجود آمده و می‌بایست از طریق پزشک متخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

۴. با توجه به رنگ ادرار و بررسی تیره بودن و یا بدبو بودن آن می‌توان برخی بیماری‌های کلیوی و مثانه‌ای را پیش بینی نمود، که با بروز و تداوم آن می‌بایست از طریق پزشک متخصص آن را بررسی نمود.

۵. افرادی که در خانواده خود سابقه دیابت دارند، می‌بایست با دستگاه‌های تست قند خون خانگی، همواره قند خود را تحت کنترل قرار داده تا از بروز دیابت جلوگیری کنید.

۶. اندازه گیری و کنترل فشار خون می‌تواند آگاهی قبلی از بروز سکته‌های قلبی و مغزی را در شخص ایجاد نماید، انجام و کنترل فشار خون بصورت دستی یا دیجیتال امکان اندازه‌گیری فشارخون را برای همه اقشار جامعه امکان پذیر نموده است.

۷. افراد با توجه به ریزش مو‌های خود در هنگام شانه زدن مو و یا موهای به جا مانده بر روی محل خواب خود، می‌توانند در صورت ریزش بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ رشته مو و تکرار روزانه آن از طریق پزشک متخصص دلایل آن را از طریق چکاپ پزشکی بررسی نمایند.

۸. شکنندگی، ضعیف شدن ناخن‌ها و یا بر بروز لکه‌های سفید بر روی می‌تواند نشان دهنده کمبود ویتامین D در بدن باشد که یکی از مهمترین دلایل بروز انواع سرطان می‌باشد که در صورت مشاهده می‌بایست از طریق پزشک متخصص وضعیت سلامت بدن و ویتامین‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

۹. با توجه به سفیدی چشمان، می‌تواند وضعیت سلامت بدن مانند عملکرد کلیه را مورد بررسی قرار داد، بطوریکه با تغییر رنگ و یا زرد شدگی منطقه سفید رنگ چشم، می‌یایست از طریق پزشک متخصص آزمایشات پزشکی مربوطه انجام گردد.

۱۰. بانوان برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه، می‌توانند با قرارگیری در مقابل آینه رنگ، ابعاد و شکل سینه خود را بررسی نمایند، بانوان می‌توانند با لمس سینه خود و بررسی تغییر اندازه، شکل و زنگ آن از وجود بیماری و غده در سینه مطلع شوند و با مراجعه به پزشک زنان متخصص و انجام ماموگرافی از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند.

مقالات مرتبط: اطلاعات لازم در مورد بیمه تکمیلی بدون بیمه گر پایه را از اینجا بخوانید

فشارخون

هزینه چکاپ پزشکی:

بدون شک هزینه‌ چکاپ پزشکی برای اکثر افراد حائز اهمیت بوده و هر شخص می‌بایست هزینه زیادی را در سال بابت کنترل وضعیت سلامتی خود پرداخت نماید.

شرکت‌های بیمه گر هزینه‌های چکاپ پزشکی را در بیمه تکمیلی پرداخت نمی‌کنند، چکاپ پزشکی از نظر بیمه گر، اقداماتی است که بدون نظر و دستور پزشک متخصص انجام می‌شود، بدیهی است اگر با نظر پزشک و به جهت بررسی علائم بوجود آمده انجام شود، هزینه آن توسط شرکت بیمه و در بیمه درمان تکمیلی قابل پرداخت خواهد بود. شرکت‌های مختلفی بیمه درمان تکمیلی را در قابل بیمه تکمیلی انفرادی، بیمه تکمیلی گروهی و بیمه تکمیلی سامان ارائه می‌کنند.

پاسخ سوالات بیمه درمان تکمیلی خود را در اینجا بخوانید.

جبران هزینه آزمایشات پزشکی در بیمه تکمیلی سامان:

شرکت بیمه سامان، به عنوان یک شرکت بیمه گر، انواع بیمه‌های تکمیلی را ارائه می‌نماید، در طرح‌های بیمه تکمیلی گروهی، کارفرما می‌تواند بر اساس قوانین مندرج در آئین نامه ۷۴ بیمه مرکزی پیشنهادات خود در خصوص پوشش‌های بیمه‌ای از قبیل بیمارستانی، پارکلینیکی و آزمایشات پزشکی ارائه نماید.

شرکت بیمه سامان در خصوص بیمه تکمیلی انفرادی و خانواده ۵ طرح بیمه‌ای ارائه نموده و تا ۳۱۷ میلیون تومان هزینه‌های درمانی و سلامتی افراد را بابت هزینه‌هایی مانند آزمایشات پزشکی، انواع اعمال جراحی، زایمان، بستری، دندان‌پزشکی و غیره را پرداخت می‌نماید.

با بیمه تکمیلی انفرادی و خانواده سامان، تمامی افراد می‌توانند بیمه تکمیلی داشته و با خیالی آسوده اقدامات پزشکی خود را انجام دهند و نگران هزینه‌های درمانی خود نباشد نباشید.

با بیمه سامان، نگران هزینه‌های درمان خود نباشید.

جمع‌بندی :

در متن فوق به معرفی انواع چکاب پزشکی به صورت کامل اشاره شد و دلیل انجام هریک از آن‌ها به تفسیر بیان گردید. همچنین روش‌هایی چکاپ بدن در خانه بدون نیاز به مراجعه پزشک و انجام آزمایش‌های خونی و یا ادرار  نیز معرفی گردید.

 با رعایت نکات فوق و انجام چکاپ پزشکی به صورت مداوم و منظم، می‌توانید از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید و از این طریق می‌توانید سلامت خود را حفظ نمایید.

مشاوره رایگان بیمه تکمیلی

مشاوره رایگان بیمه تکمیلی

جهت مشاوره رایگان بیمه تکمیلی کلیک کنید

آدرس

تهران -میدان بهاران -خیابان سجادجنوبی -نبش کوچه عابدی پ ۱۳۴طبقه ۳واحد ۶

شماره تماس

۰۲۱-۹۱۶۹۲۱۱۳

شماره واتس اپ

شماره واتس اپ واحد روابط عمومی : ۰۹۰۵۷۲۷۱۷۵۰

اسکرول به بالا
Scroll to Top