بیمه سلامت چیست؟

بیمه سلامت را بشناسیم ...

بیمه سلامت با رویکرد حفظ سلامت بدن، مهم‌ترین آرزو افراد برای ادامه زندگی می‌باشد، زیرا هنگامی که سلامتی بدن در خطر باشد، شخص قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود و زندگی وی به کلی دچار اختلال خواهد شد، از این رو بیمه سلامت با تلاش استفاده تمام اقشار جامعه توسط دولت طراحی و ارایه گردید.
اغلب بیماری‌ها در کنار آسیب‌های روحی و جسمی، مشکلات مالی نیز برای افراد به وجود می‌آورند و با شرایط موجود، گاهی هزینه‌های درمان از بیماری دردناک‌تر و ناراحت کننده تر می‌شود.

“سلامتی بدن، بزرگترین دارایی هر شخص به حساب می‌آید.”

بیمه تکمیلی

مقالات مرتبط: هرآنچه لازم است درباره بیمه تکمیلی انفرادی بدانید.

بیمه سلامت را بشناسیم؟

امروزه با گسترش بیمه‌ سلامت، نگرانی خانواده‌ها برای انجام روند درمان و ارتقاء سطح سلامتی خود تا حدی نسبت به گذتشه کمتر شده است اما از آنجایی که هزینه‌های درمان بسیار بالا می‌باشد، لیکن داشتن بیمه پایه به عنوان یکی از ضروری‌ترین اقدامات و هزینه‌های افراد به شمار می‌آید ولی با توجه به آنکه بیمه‌های پایه سهم کمی از هزینه‌های درمان را دارند، لیکن داشتن بیمه درمان انفرادی یا بیمه تکمیلی خانواده ضرورتی است که می‌تواند تا ۱۰۰ هزینه‌های درمان را از این طریق پرداخت نمود. 

برخی از افراد جامعه به دلایل مختلف، عضو هیچ یک از بیمه‌های پایه موجود در کشور مانند بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی نبوده و از این جهت نمی‌توانند از کمک هزینه‌های درمانی بیمه گرهای پایه برای خود و خانواده استفاده نمایند، از این سو سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۳ با صدور اولین بیمه نامه تحت نظر وزارت بهداشت و درمان به صورت رسمی شروع به کار کرد.

بیمه سلامت

بیمه سلامت توسط دولت برای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه، یعنی افرادی که تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های تامین اجتماعی، خدمات درمانی و یا بیمه نیروهای مسلح نباشند را با هزینه‌ای کمتر نسبت به آن‌ها تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌دهد.

بیمه سلامت صرفا بر روی خدمات درمانی متمرکز بوده و مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و غیره خدمات بیمه بازنشستگی ارائه نکرده، لیکن هزینه کمتری نیز نسبت به آن‌ها دارد.

بیمه سلامت صرفا در مراکز درمانی دولتی قابل استفاده می‌باشد.

انواع بیمه سلامت را بشناسیم:

بیمه سلامت همگانی:

از آنجایی که حدود ۷ میلیون ایرانی از هیچ یک از انواع بیمه‌ درمانی بهره‌مند نیستند لذا وزارت بهداشت با ارائه طرح بیمه سلامت همگانی از افراد کم درآمد حمایت نموده و خدمات بیمه درمانی را در اختیار ایشان قرار می‌دهد.

متقاضیان بیمه سلامت همگانی در زمان درخواست صدور بیمه نامه، نباید هیچ نوع بیمه‌ای اعم از تامین اجتماعی، خدمات درمانی و غیره داشته باشند و می‌بایست درآمدشان کمتر از ۴۰ درصد حداقل حقوق تعیین شده در هر سال باشد، ارزیابی میزان درآمدی قبل از صدور بیمه نامه توسط مرکز خدمات بیمه سلامت انجام خواهد شد و در صورت تائید، بیمه نامه بصورت رایگان صادره شده و شخص تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرد.

“بیمه سلامت، بیمه‌ای برای تمام اقشار جامعه است.”

بیمه سلامت به صورت خانوادگی ارائه شده و تنها درصورتی که افراد خانواده تحت پوشش بیمه فعال دیگری باشند، به صورت انفرادی ارائه می‌گردد.

بیمه سلامت

بیمه سلامت ایرانیان:

بیمه سلامت ایرانیان، طرحی دیگر از بیمه سلامت بوده که در این طرح افراد با پرداخت هر نفر ۶۰۰ هزار تومان به صورت سالیانه می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرارگیرند.
متقاضیان بیمه سلامت ایرانیان در زمان تقاضای خرید این بیمه نامه، نباید هیچ نوع بیمه‌ درمانی اعم از تامین اجتماعی، خدمات درمانی و غیره داشته باشند، در طرح بیمه سلامت ایرانیان، افرادی که درآمدشان بین ۴۰ درصد تا ۱۰۰ درصد حداقل حقوق هر سال می‌باشد، می‌توانند از ۵۰ درصد تخفیف حق بیمه برای خرید بیمه سلامت ایرانیان بهره‌مند شوند.

“بیمه سلامت ایرانیان به صورت خانوادگی ارائه شده و تنها درصورتی که افراد خانواده تحت پوشش بیمه فعال دیگری باشند، به صورت انفرادی ارائه می‌گردد.”

بیمه سلامت ایرانیان در مراکز دولتی و خصوصی قابل استفاده می‌باشد

بیمه سلامت روستاییان:

بیمه سلامت روستاییان، یکی از زیر مجموعه‌های بیمه سلامت همگانی می‌باشد و به تمام روستائیان و افرادی که در شهرهای کوچک‌تر از ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، تعلق می‌گیرد. در این نوع بیمه درمانی، کل مبلغ و هزینه بیمه توسط دولت تامین شده و روستائیان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

بیمه سلامت صرفا در مراکز درمانی دولتی قابل استفاده می‌باشد.

بیمه کارکنان دولت:

هر یک از کارکنان دولت و افراد استخدام در آن که به هر نحوی تحت پوشش بیمه‌ تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی و بیمه نیروهای مسلح توسط دولت قرار نمی‌گیرند می‌توانند بطور مجزا تحت پوشش بیمه سلامت کارکنان دولت قرار بگیرند. در این طرح کارکنان دولت می‌توانند خانواده و افراد تحت تکلف خود را نیز تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهند.

بیمه درمانی سلامت

بیمه سلامت سایر اقشار:

بیمه سلامت برای سایر اقشار جامعه مانند دانشجویان، خانواده شهدا، جانبازان، مدد جویان و طلبه‌های حوزه علمیه نیز تعلق می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند با پرداخت بخشی از حق بیمه، عضو بیمه سلامت شده و از خدمات درمانی آن بهره‌مند شوند.

مقالات مرتبط: بیمه تکمیلی آزمایش خون را بشناسیم.

بیمه سلامت بیماران خاص:

بر اساس مصوبه هیئت وزیران بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، گیرندگان پیوند کلیه، ام اس (MS) و از این دست بیماری‌ها می‌توانند بدون پرداخت حق بیمه در این طرح عضو شده و دفترچه بیمه سلامت مخصوص بیماران خاص دریافت نموده و تحت پوشش بیمه سلامت بیماران خاص قرار گیرند.

تفاوت بیمه سلامت با بیمه تامین اجتماعی چیست؟

اکثر کسانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند شاغل بوده و بیمه آن‌ها توسط کافرما یا شرکتی که در آن مشغول به‌ کار هستند پرداخت شده و یا بصورت خویش فرما خود را بیمه نموده تا از خدمات بیمه درمانی و بازنشستگی تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.
اما مهمترین تفاوت در خصوص موضوع درمانی در بیمه سلامت عدم ضرورت اشتغال افراد بوده و تمام کسانیکه فاقد خدمات بیمه‌ای باشند نیز می‌توانند شخصا نسبت به ثبت نام و دریافت دفترچه بیمه سلامت اقدام نمایند.

کارکنان و یا اشخاصی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، بایستی ۹ درصد حقوق و مزایا خود را بابت حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت نمایند، اما کارمندانی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، بایستی سالیانه ۷ درصد حقوق و مزایا خود را بابت حق بیمه سلامت پرداخت نمایند.

“۳۴ میلیون نفر از بیمه شدگان بیمه سلامت، بدون پرداخت حق بیمه از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند می‌شوند.”

افرادی که تحت پوشش بیمه‌‌هایی همچون بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، می‌توانند پس از طی مدتی مشخص بازنشسته شده و از آن پس از حقوق بازنشستگی بهره‌مند شوند، اما افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از خدمات بازنشستگی بهره‌مند نبود و هیچگونه خدمات مستمری و بازنشستگی از بیمه دریافت نخواهند کرد.

آیا تعرفه درمانی بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت متفاوت است؟

از آنجائیکه بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت به عنوان بیمه گران دولتی ارائه خدمت می‌کنند و میزان تعرفه درمانی برای بیمه شدگان از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد، لذا یکسان بودن تعرفه‌ خدمات درمانی مانند تعرفه بیمارستانی، تعرفه بستری و غیره بسیار ضروری بوده که از این سو علیرغم تفاوت‌های مطرح شده از سوی ۲ بیمه‌گر پایه، تعرفه‌ خدمات درمانی، پوشش‌های درمانی و دارویی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت یکسان بوده و تفاوتی با یکدیگر وجود ندارد.

بیمه همگانی سلامت

بیمه سلامت چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بیمه سلامت همانند بیمه تامین اجتماعی تمامی خدمات درمانی مانند بستری بیمارستانی، زایمان، خدمات درمانی سرپایی، خدمات کلینیک‌ها و پاراکلینیک‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، همچنین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی در صورت وجود قرارداد با بیمه سلامت نیز می‌توانند خدمات درمانی خود را در اختیار بیمه‌شدگان آن بیمه گر پایه قرار دهند.

هزینه شیمی درمانی تحت پوشش بیمه سلامت نمی‌باشد.

بیمه تکمیلی سلامت چیست؟

بیمه سلامت به عنوان یک بیمه گر پایه محسوب می‌شود و بیمه شدگان می‌توانند برای استفاده بیشتر از خدمات درمانی و پوشش کامل درمانی علاوه بر استفاده از پوشش‌های بیمه سلامت اقدام به خرید بیمه تکمیلی انفرادی نمایند تا از پوشش‌های کامل بیمه تکمیلی استفاده کنند.
بیمه شدگان در بیمه تکمیلی انفرادی می‌توانند ۹۰% هزینه‌های درمانی خود را از طریق بیمه تکمیلی پرداخت نمایند، همچنین در صورت استفاده از دفترچه بیمه پایه در مراکز درمانی، می‌توانند تا سقف تعهدات بیمه درمان تکمیلی خود و معادل ۱۰۰٪ هزینه درمانی را از شرکت بیمه دریافت نمایند.

آیا بیمه سلامت بازنشستگی دارد؟

بیمه سلامت تنها یک بیمه درمانی بوده و مانند بیمه تامین اجتماعی دارای خدمات مستمری و یا حقوق بازنشستگی نبوده، لذا صرفا هزینه‌های درمان از طریق بیمه سلامت تحت پوشش می‌باشد.

مقالات مرتبط: بهترین بیمه تکمیلی دندانپزشکی چیست؟ ۷ دلیل برای خرید بیمه دندانپزشکی را از اینجا بخوانید.

مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت:

خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت در حدود ۴۰ هزار مرکر درمانی و ۲۳۰۰ داروخانه در سراسر کشور طرف قرارداد بیمه سلامت بوده و آماده ارائه خدمات به بیمه شدگان بیمه سلامت می‌باشند، اگرچه به منظور رفاه حال بیمه شدگان، تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد روزانه در حال افزایش می‌باشد.

بیمه شدگان بیمه سلامت، برای اطلاع از مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت، می‌توانند با مراجعه به سایت th.ihio.gov.ir و یا دانلود اپلیکیشن بیمه سلامت، از نشانی تمام مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه سلامت مطلع شوند.

برای بررسی شرایط و استعلام قیمت بیمه تکمیلی انفرادی بر روی لینک درخواست مشاوره رایگان بیمه تکمیلی کلیک نمایید.

شرایط ثبت نام بیمه سلامت:

  1. اولین شرط در هنگام ثبت نام بیمه سلامت، قرار نداشتن تحت پوشش بیمه گرهای پایه‌، از جمله بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح و بیمه خدمات درمانی است.
  2. آقایان و خانم‌های مجرد که می‌خواهند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند، بایستی حداقل سن قانونی (۱۸ سال تمام) را دارا بوده و تحت پوشش بیمه ولی خود نباشند.
  3. خانم‌های سرپرست خانوار چنانچه تحت پوشش هیچ یک از بیمه گرهای پایه نباشند، می‌توانند از خدمات بیمه سلامت استفاده نمایند.
  4.  افراد برای دریافت بیمه رایگان سلامت می‌توانند به سایت سازمان بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و ضمن تکمیل فرم‌های مربوط، درخواست بررسی میزان درآمد، اموال و دارایی‌های ایشان توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به منظور تعیین دهک درآمدی را ارائه نمایند، سازمان بیمه سلامت نیز پس از بررسی‌های لازم، در خصوص حائز شرایط بودن فرد برای استفاده رایگان از خدمات بیمه سلامت، نسبت به صلاحیت استفاده رایگان بیمه سلامت هر شخص اعلام نظر خواهد کرد.
  5.  متقاضیان بیمه سلامت رایگان یا بیمه سلامت همگانی، می‌توانند در صورت  بروز هرگونه اعتراض به تعیین دهک درآمدی، به سامانه سازمان سلامت، دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۱۶۶۶ تماس حاصل و طرح موضوع نمایند.
  6. بیمه شدگان می‌توانند ۱۰ روز پس از ثبت نام دفترچه بیمه سلامت خود را دریافت نمایند.

مقالات مرتبط: دانستنی‌های لازم درباره ویروس کرونا – شرایط بیمه تکمیلی کرونا

هزینه ثبت نام بیمه سلامت:

افرادی که جزء دهک‌های درآمدی ۱، ۲ یا ۳ جامعه قرار دارند به شرط اخذ تائید وزارت کار  از پرداخت حق بیمه معاف بوده و کل مبلغ توسط دولت پرداخت خواهد شد و افرادی که جزء دهک ۴ درآمدی باشند از ۵۰ درصد تخفیف برخوردار خواهند بود، بدیهی است افرادی که حقوق ایشان معادل و یا بیشتر از حداقل مصوب دولت باشد، می‌بایست حق بیمه سلامت را شخصا پرداخت نمایند.

بیمه سلامت

نحوه ثبت نام بیمه سلامت:

مدارک لازم جهت ثبت نام بیمه سلامت:
بیمه شدگان می‌توانند با همراه داشتن مدارک ذیل و تکمیل فرم‌های مربوطه در دفاتر طرف قرارداد بیمه سلامت مانند دفاتر پیشخوان دولت نسبت به ثبت نام بیمه سلامت اقدام نمایند.

  • شناسنامه
  • عکس
  • کارت ملی

جهت مشاهده بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه سامان، لینک ذیل را کلیک کنید.

تمدید بیمه سلامت:

بیمه شدگان بیمه سلامت، برای تمدید دفترچه بیمه سلامت خود می‌بایست هر ۶ ماه یکبار به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت مراجعه کرده و با پرداخت ۱۴۹ هزارتومان دفترچه بیمه خود را تمدید نمایند.

آیا بیمه سلامت کلیه هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌نماید ؟

از آنجاییکه عملکرد بیمه سلامت مانند بیمه گرهای پایه بوده و صرفا به عنوان کمک هزینه درمانی عمل می‌نماید، لیکن نمی‌توان از آن به عنوان یک بیمه تمام و کمال یاد نمود، بدیهی است در زمان وقوع خسارت و هزینه درمانی، بیمه شده می‌بایست بخش قابل توجی از هزینه را شخصا پرداخت نماید، لیکن افراد برای تامین هزینه‌های درمانی خود می‌بایست نسبت به خرید بیمه تکمیلی اقدام نمایند تا سهم خود یا مازاد بیمه گر پایه بابت اقدامات درمانی را از طریق آن پرداخت نمایند.

بیمه سلامت ۷۰ درصد هزینه درمان در مراکز طرف قرارداد دولتی و ۳۰ درصد مراکز غیر دولتی طرف قرارداد را پرداخت می‌کنند.

هزینه تهیه عضو مانند پروتز به عهده بیمار می‌باشد.

بیمه تکمیلی را از کجا بخریم؟

بیمه تکمیلی عموما از سوی شرکت‌ها یا سازمان‌ها به عنوان بیمه گذار برای کارکنان تهیه می‌شود، بطوریکه کارفرما از طریق یکی از شرکت‌های بیمه گر بازرگانی مانند شرکت بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه سامان، بیمه پاسارگاد و غیره نسبت به خرید بیمه درمان گروهی برای کارکنان خود اقدام می‌نمایند.

“کارفرمایان بت توجه به بالا بودن هزینه بیمه تکمیلی گروهی و پیچیدگی ساز و کار اداری علاقه‌ای به دریافت بیمه تکمیلی برای کارکنان ندارند.”

نکته بسیار مهم آنکه شرکت‌های بیمه گر بیمه تکمیلی گروهی را به شرکت‌هایی که تعداد کارکنان آن‌ها کمتر از ۵۰ نفر باشد در قالب گروه ارائه نمی‌کنند، بدیهی است در این شرایط کارکنان سازمان‌هایی امکان دریافت خدمات بیمه تکمیلی را ندارند می‌بایست شخصا نسبت به تهیه و خرید بیمه درمان تکمیلی اقدام نمایند.

مقالات مرتبط: بیمه تکمیلی بدون بیمه گر پایه را بشناسیم.

بیمه تکمیلی انفرادی چیست ؟

بیمه تکمیلی انفرادی یا بیمه تکمیلی خانواده جایگذین بسیار مناسبی برای افرادی که بصورت شخصی فعالیت داشته و یا در شرکتی مشغول به کار هستند که کارفرما علاقه یا امکان ارائه بیمه درمان تکمیلی به ایشان را ندارد، خواهد بود.
شرکت بیمه سامان به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه کننده بیمه تکمیلی، طرح‌هایی را به عنوان بیمه تکمیلی سامان با طرح‌هایی همچون بیمه تکمیلی انفرادی سامان یا بیمه تکمیلی خانواده سامان ارائه نموده و بیمه شدگان می‌توانند بدون نیاز به کارفرما نسبت به خرید بیمه تکمیلی اقدام نموده و می‌توانند از خدمات بیمه تکمیلی بدون بیمه پایه نیز بهره‌مند شده و هزینه‌های درمانی را از طریق بیمه درمان خود پرداخت نمایند.

بیمه تکمیلی انفرادی را از کجا بخریم؟

بیمه تکمیلی انفرادی توسط برخی از شرکت‌ها مانند بیمه تکمیلی سامان و بیمه تکمیلی تعاون، بیمه تکمیلی ما، بیمه تکمیلی آسماری یا بیمه تکمیلی کارآفرین ارائه می‌گردد.

برخی از شرکت‌های بیمه‌ای مانند بیمه کارآفرین یا بیمه ما، بیمه درمان تکمیلی خود را صرفا به بیمه شدگان بیمه عمر خود ارائه می‌نمایند بطوریکه افراد نمی توانند بصورت مستقیم نسبت به خرید بیمه درمان تکمیلی اقدام نمایند.

مقالات مرتبط: بیمه تکمیلی سامان چیست؟

برای بررسی شرایط و استعلام قیمت بیمه تکمیلی گروهی بر روی لینک درخواست مشاوره رایگان بیمه تکمیلی کلیک نمایید.

بهترین بیمه تکمیلی انفرادی کدام است؟

افراد می‌توانند بصورت مستقیم نسبت به خرید بیمه تکمیلی انفرادی سامان و بیمه تکمیلی انفرادی تعاون بدون داشتن پیش نیاز بیمه‌ای مانند بیمه پایه اقدام نمایند که این مزیت نسبت به سایر شرکت‌های بیمه‌ای دارای اهمیت بسیاری می‌باشد.
همچنین شرکت بیمه سامان در حال حاضر بهترین بیمه تکمیلی را در کشور ارائه نموده و پوشش‌های بیمه تکمیلی متنوعی را در اختیار بیمه شدگان قرار می‌دهد، بطوریکه افراد می‌توانند با توجه به شرایط درآمدی و یا تعهدات بیمه تکمیلی مورد نظر خود نسبت به انتخاب بهترین بیمه درمانی اقدام نمایند.

چرا باید بیمه تکمیلی خود را از نیکسا درمان بخریم؟

نیکسا درمان به عنوان سامانه مشاوره و راهنمایی خرید بیمه تکمیلی، به متقاضیان بیمه درمانی کمک خواهد کرد تا بهترین شرایط بیمه تکمیلی را بسته به محدودیت‌های هر شخص شناسایی کرده و انتخاب بیمه تکمیلی را برای افراد ساده نماید، همچنین مشاوران نیکسا درمان برای بیمه شده‌گان خود خدمات دریافت مدارک خسارتی و کنترل اولیه مدارک خسارت را در محل دفتر خود ارائه کرده و تا واریز هزینه‌های درمانی توسط شرکت بیمه گر، پیگیری‌های مربوطه را انجام خواهد داد تا بیمه شده تجربه بهتری را از بیمه تکمیلی احساس نماید.

مشاوره رایگان بیمه تکمیلی

مشاوره رایگان بیمه تکمیلی

جهت مشاوره رایگان بیمه تکمیلی کلیک کنید

آدرس

تهران - میدان بهاران - خیابان سجادجنوبی - نبش کوچه عابدی -پلاک ۱۳۴ - طبقه ۳ - واحد ۶

شماره تماس

۰۲۱-۹۱۶۹۲۱۱۳

شماره واتس اپ

شماره واتس اپ واحد روابط عمومی : ۰۹۰۵۷۲۷۱۷۵۰

اسکرول به بالا
Scroll to Top